Talent Behouden? Werknemers hebben meer nodig dan een goed salaris

De wereldwijde pandemie heeft de wereld van werk voorgoed veranderd, en werknemers zijn op zoek naar meer dan alleen een goed salaris. Wat kunnen bedrijven leren van de laatste ‘Adecco Group's 2022 Workers Survey’ over wat mensen echt belangrijk vinden? De VP Human Resources bij The Adecco Group deelt haar formule om de juiste balans te vinden.

Dit artikel is geschreven door Encarnacion Maroño Otero, VP Human Resources bij The Adecco Group. Dit is een voorbeeld afbeelding


Uit onze enquête "Exploring Workers 'professional Aspirations" uit 2022 blijkt dat salaris, bedrijfssfeer en carrièremogelijkheden de drie belangrijkste zaken zijn voor werknemers. En de meest opvallende bevinding is dat er een kloof bestaat tussen wat bedrijven denken dat werknemers willen, en wat ze daadwerkelijk willen. 

Bijna driekwart van de door ons geënquêteerde bedrijven zegt dat zij het salaris het belangrijkst vinden voor de mensen die zij in dienst hebben. Dat is vergeleken met iets meer dan de helft van de werknemers die zeggen dat wat ze verdienen hun grootste zorg is. 

Mensen zijn steeds meer op zoek naar meer dan alleen geld bij de bedrijven waar ze werken. Zij willen ook een "emotioneel salaris" - de niet-financiële voordelen die een gevoel van betekenis en een gevoel van erbij horen geven. Salarissen met 35% verhogen zal geen verschil maken als mensen zich niet geliefd, gerespecteerd en gekend voelen of als alle nieuwkomers niet goed ondersteund worden tijdens hun onboarding proces. Als we mensen niet het gevoel geven dat ze ertoe doen, zullen ze snel vertrekken.

Dus, wat zorgt ervoor dat mensen willen blijven? Als HR-afdeling werken we graag als een innovatie lab - waar we nieuwe manieren van werken testen. Dit is onze magische formule voor bedrijven die talent willen rekruteren en behouden: 

1. Zet mensen op de eerste plaats

We streven er ook naar om uitzonderlijke mensen in het hart van onze teams te plaatsen, zodat ze buitengewone resultaten kunnen boeken. Eerst en vooral moet u een omgeving creëren die het talent van uw teams koestert, en waar elke persoon kan deelnemen en het gevoel heeft dat zijn stem wordt gehoord. Vervolgens is het belangrijk om uit te zoeken wat hun sterke punten zijn, wie ze zijn en wat ze echt willen van het werk. Onze CEO, Alain Dehaze, schrijft: "Wanneer werknemers zich gehoord, begrepen en gerespecteerd voelen, werken ze harder, nemen ze meer risico's en helpen ze anderen slagen.

Een mensgerichte cultuur opbouwen betekent beginnen bij de top, en managers en leiders aanmoedigen om voor hun teams te zorgen - niet alleen als professionals, maar ook als mensen. Moedig uw managers aan om tijd vrij te maken om bij mensen langs te gaan en te vragen naar hun leven, familie, gevoelens en gezondheid - ga niet meteen over tot het bespreken van KPI's. 

Mensen blijven bij bedrijven waar ze zich gewaardeerd voelen, en de pandemie heeft ons laten zien dat empathie van bedrijven een essentiële rol speelt. De verschuiving naar werken op afstand vraagt om een nieuwe, meer op samenwerking gerichte vorm van leiderschap. Gevoelig zijn voor de behoeften van onze medewerkers betekent hen echt leren kennen. Een manager die weet wie je bent en wat je motiveert, en die oprecht vraagt hoe je je voelt en luistert als je antwoordt, is uiterst waardevol. Dit creëert een gelukkige, gezonde en psychologisch veilige werkplek voor iedereen.

2. Een cultuur van saamhorigheid creëren

De sfeer op de werkvloer kwam in onze enquête als belangrijkste naar voren - 36% van de deelnemers gaf aan dat dit hun belangrijkste overweging was. Dus hoe creëer je een bedrijfssfeer waarin alle mensen zich kunnen ontplooien? Ik zeg vaak: "Adecco ben jij, en jij bent onderdeel van het succes van Adecco." Een succesvolle bedrijfscultuur moet als iets echts worden ervaren - de impact van een persoon is veel groter wanneer hij of zij zich deel voelt uitmaken van iets groters. 

Mensen doen het goed als ze vragen kunnen stellen, feedback kunnen geven, beslissingen in twijfel kunnen trekken en oplossingen kunnen aandragen. Er is niets beter dan het gevoel dat je inspanningen en talenten hebben bijgedragen aan het succes van het bedrijf en dat je deel uitmaakt van een grotere werkfamilie. 

Motiveer, motiveer en betrek uw mensen. Stuur regelmatig interne tevredenheidsonderzoeken uit en geef mensen de kans om anoniem hun mening te geven over wat werkt en wat niet werkt. Er zijn veel manieren om dit te doen die niets kosten maar een hoog rendement opleveren in termen van het bevorderen van een gevoel van betrokkenheid en saamhorigheid.

Bijvoorbeeld een e-mail van de CEO waarin om feedback van teams wordt gevraagd. Vrijwillige ambassadeurs die verbeteringen en nieuwe manieren van werken voorstellen. En werkgroepen die nieuwe tools of veranderingen aanvoelen voordat ze worden uitgerold. 

Bij Adecco weten we dat we meer kunnen bereiken als we samenwerken - en dat is ook onze boodschap aan andere bedrijven. Groepsintelligentie is altijd beter dan individuele intelligentie, en de intelligentste groepen zijn die groepen die gevoelig zijn voor elkaars behoeften.

Dit is een voorbeeld afbeelding

3. Geef het goede voorbeeld

Uit onze enquête blijkt een reëel verschil in de kwaliteiten die bedrijven en werknemers in leiderschap waarderen. Bedrijven zeggen dat ze de voorkeur geven aan leiders die de lat hoog leggen voor hun team en van hen verwachten dat ze de doelstellingen overtreffen met een minimum aan management. Een stuwende manager bepaalt het ritme voor het team en eist een hoge intensiteit in hun prestaties. 

Maar gangmakers, die teams pushen om beter en sneller te gaan, scoren niet hoog bij werknemers. De mensen die we hebben ondervraagd zeggen dat ze charismatische, inspirerende leiders willen, maar ook "dienende leiders" die samenwerken om doelen te bereiken, die gevoelig zijn voor de behoeften van de mensen met wie ze werken. Of het nu gaat om managers of collega's, het doel van de dienende leider is om gezag te verwerven in plaats van macht. Zij bevorderen innovatie, geven werknemers meer macht, geven om het welzijn van collega's en willen dat iedereen slaagt.

Bij Adecco geven onze leiders het voorbeeld van de waarden die ze bij anderen willen stimuleren. Ze maken deel uit van het team en stellen collega's in staat om meer te doen en te zijn. Ze spreken alledaagse taal, maken tijd om contact te leggen met mensen op alle niveaus en zien in iedereen het potentieel van een toekomstig leider. Steeds meer bedrijven beseffen dat relaties, waarden en cultuur ertoe doen, en dat investeren daarin resultaat oplevert. 

Ruimte creëren voor gesprekken kan heel vruchtbaar zijn en dat hoeft niet altijd in formele vergaderingen te zijn.

4. Let op de binnenkant

Werknemers die gelukkig zijn, kunnen ook helpen om de kosten van verzuim te verlagen. Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijven het belang van merkreputatie overschatten - werknemers zijn veel gevoeliger voor hoe een bedrijf van binnen aanvoelt, dan voor wat mensen over het merk denken. 

De pandemie heeft mensen opnieuw doen evalueren wat belangrijk is en zij willen dat werkgevers gezondheid en welzijn serieus nemen. Mensen willen ook plezier hebben op het werk. En dat betekent niet alleen dat je een tafelvoetbaltafel in je gemeenschappelijke ruimte moet hebben. Als je mensen zich op hun gemak laat voelen, is de kans groter dat je erachter komt of ze bij je bedrijf passen. 

En vergeet ook niet te glimlachen - humor en bescheidenheid zijn belangrijke leiderschapswaarden en zorgen ervoor dat mensen zich welkom voelen op het werk, zowel online als in persoon.

Lees hier meer over de resultaten van onze enquête.

Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact