Waarom HR-technologie nu belangrijker is dan ooit

Dit artikel is geschreven door Teppo Paavola, Chief Digital Officer van de Adecco Group.


Sinds 2020 is werken op afstand en hybride werken de norm geworden voor miljoenen mensen. En volgens de bevindingen van Resetting Normal, het rapport van de Adecco Group dat dit nieuwe tijdperk van werk wil definiëren, zal deze trend zich voortzetten, waarbij de gemiddelde werknemer ten minste de helft van zijn werktijd (53%) op afstand wil werken. Zowel werknemers als leidinggevenden zien de positieve kanten van deze verschuiving, waarbij 8 op de 10 respondenten het erover eens zijn dat zowel bedrijven als werknemers zullen profiteren van de verbeterde flexibiliteit.

Als hybride werken inderdaad het "nieuwe normaal" is, is technologie een belangrijke factor om er een succes van te maken. Bijna elk modern bedrijf profiteert nu van technologie waarmee je direct in contact staat met collega’s en zo bijvoorbeeld online een meeting in kan plannen of een vraag kan stellen. Maar bij de Adecco Group zien we ook de voordelen die digitale innovatie en transformatie kunnen bieden op het gebied van HR - zowel bij het ondersteunen van werken op afstand als bij het aanpakken van de tekorten aan arbeidskrachten en de problemen met het vasthouden van personeel.

Dit is een voorbeeld afbeelding

De voordelen van onze HR-oplossingen

De strategie van de Adecco Group voor het ontwikkelen van nieuwe HR-oplossingen bestaat uit het combineren van data science met digitale productinnovatie. Denk hierbij aan Adecco Connect dat gebruik maakt van AI-algoritmen om sollicitanten op schaal te screenen en te kwalificeren. Recruitment Connect heeft een van onze klanten, de Tour de France, geholpen om meer dan 10.000 sollicitanten te verwerken in de helft van de tijd die het zou hebben gekost met traditionele methoden.

Innovatieve digitale producten kunnen ook kandidaten ten goede komen. Career Assistant, de intelligente chatbot van de Adecco Group, helpt nu al miljoenen kandidaten in meer dan 30 landen om in contact te komen met potentiële werkgevers. Voor een van onze andere klanten, een van 's werelds grootste online retailers, stelde Career Assistant 86% van de sollicitanten in staat hun eigen sollicitatiegesprekken te plannen. Dit versnelde het wervingsproces voor kandidaten, terwijl recruiters tijd vrij konden maken om te investeren in andere waardevolle taken, zoals het opbouwen van relaties met kandidaten door vragen die net wat dieper gaan te beantwoorden. Er zijn veel vergelijkbare voorbeelden, waarbij alle partijen meer dan 50% van hun tijd besparen.

Deze digital-first benadering verbetert de selectie van kandidaten en verhoogt de efficiëntie, terwijl bedrijven ook een bredere en meer diverse pool van kandidaten kunnen bereiken.

Coaching

Naast recruitment en onboarding kan HR-technologie een rol spelen bij de ondersteuning van werknemers tijdens hun loopbaan. Volgens de OECD zullen tegen 2030 wereldwijd meer dan een miljard mensen zich moeten bijscholen en omscholen. In ons Resetting Normal-onderzoek kwam een vaardigheids- en opleidingsprobleem naar voren, waaruit bleek dat hoewel 66% van de werknemers van mening is dat ze nieuwe vaardigheden moeten leren om inzetbaar te blijven, slechts 37% vindt dat hun bedrijf investeert in de ontwikkeling van hun vaardigheden. 

Een voorbeeld van hoe de digitale producten van de Adecco Group dit gemis in de ontwikkeling van personeel kan opvullen is EZRA , ons platform voor virtuele coaching. Door leiderschaps- en managementcoaching via video aan te bieden maakt EZRA coaching betaalbaar voor bedrijven overal ter wereld. Deze digitale en schaalbare aanpak komt iedereen ten goede: deelnemers die gebruik maken van EZRA hebben 11% meer kans op promotie, terwijl bedrijven die het platform gebruiken het kunnen binden van hun werknemers aan het bedrijf met 14% hebben zien stijgen.

Dit is een voorbeeld afbeelding

Met het oog op de toekomst

Door onze HR-producten op een datagestuurde manier te ontwikkelen, spelen we in op opkomende trends - zoals de behoefte van mensen aan een meer gepersonaliseerde, menselijke benadering - doordat we ons beter kunnen richten op de individuele behoeften van elke opdrachtgever en kandidaat, zowel nu als wanneer die in de toekomst veranderen. 

En hoewel de Adecco Group samenwerkt met toonaangevende technologiebedrijven, geloven we ook in het zelf bouwen en bezitten van het grootste deel van de technologie. Dit stelt ons in staat om digitale kennis, vaardigheden en leerervaringen in ons bedrijf te verankeren en zo vanuit een digital-first cultuur te werken. Een goed voorbeeld hiervan is ons onlangs uitgebreide Technology Center in Berlijn, waar meer dan 100 experts met 37 nationaliteiten op het gebied van product, ontwerp, data en IT bijeenkomen om innovatie te versnellen en de voortdurende digitale transformatie van de Adecco Group te stimuleren. 

Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact