Waarom een digital mindset zo belangrijk is

De wereld van werk verandert continu. Organisaties moeten vandaag de dag kunnen omgaan met snelle en ingrijpende veranderingen die vaak voortkomen uit technologische ontwikkelingen. Steeds vaker maken organisaties gebruik van digitale hulpmiddelen op de werkplek, waaronder Artificial Intelligence (AI). Om hiermee te kunnen werken moeten managers een digital mindset creëren onder werknemers en ervoor zorgen dat zij bijgeschoold worden.

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat we anders zijn gaan kijken naar de toekomst van werk. Maar, naast de pandemie is er nog iets anders wat de toekomst van werk gaat bepalen. Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) op de werkplek komt steeds vaker voor en is een factor waar organisaties rekening mee moeten houden. Veranderingen op zichzelf kunnen al moeilijk zijn, dan laat staan een ongekende verandering zoals die van AI op de werkplek. Om de ontelbare veranderingen die AI met zich meebrengt te omarmen, moeten organisaties ervoor zorgen dat hun werknemers digital-minded zijn.

Bedrijven die een digitale transformatie willen doorvoeren, moeten er daarom voor zorgen dat werknemers in staat zijn om te blijven leren en hen motiveren die vaardigheden te gebruiken. "Bij digitale transformatie is technologie de enabler, maar mensen maken het verschil." Aldus Teppo Paavola, Chief Digital Officer bij de Adecco Group.

Wat is een digital mindset?

Dit is een voorbeeld afbeelding

Een digital mindset betekent verschillende dingen voor verschillende organisaties.

De Harvard Business Review schrijft dat een digital mindset "een reeks houdingen en gedragingen is die mensen en organisaties in staat stellen om te zien hoe data, algoritmen en Artificial Intelligence nieuwe mogelijkheden bieden om een pad uit te stippelen voor succes in een bedrijfslandschap dat steeds meer gedomineerd wordt door data-intensieve en intelligente technologieën."

Alberto Giovanni Busetto, Group SVP, Data en Artificial Intelligence bij de Adecco Group, is het eens met deze denkwijze. "Een digital mindset hebben betekent in staat zijn om te innoveren, op schaal te experimenteren en betere beslissingen te nemen die data driven zijn", zegt hij.

Hoewel een digital mindset begint met het activeren van ons vermogen om technologie te gebruiken, houdt het daar zeker niet op. Naast het gebruik van technologie, moeten mensen zich comfortabel genoeg voelen bij het gebruik van technologie om hun acties op te baseren, nieuwe kansen te creëren en problemen op te lossen.

"Digital geeft ons de mogelijkheid om bijna elk proces te transformeren", aldus Paavola.

Een leercultuur opbouwen

Dit is een voorbeeld afbeelding

Een bedrijfscultuur die de ruimte biedt om te blijven leren is er een die bijdraagt aan motivatie en toewijding onder collega’s. Leren mag niet iets zijn van tijdelijke aard, het moet een continu proces zijn en een gewoonte worden. Het is belangrijk dat werknemers gemakkelijk toegang hebben tot informatie over beschikbare opleidingen en dat ze worden aangemoedigd om gebruik te maken van de beschikbare mogelijkheden. Verder moeten werknemers het gevoel hebben dat ze de tijd en de ruimte krijgen om iets met de beschikbare leermogelijkheden te doen.

Wil je ‘altijd blijven leren’ normaal maken binnen jouw organisatie? Herinner je werknemers hier dan aan via dagelijkse feeds, nieuwsbrieven, e-mail of andere middelen die de organisatie gebruikt voor interne communicatie. Moedig werknemers ook aan om met hun collega's te delen welke training ze hebben gevolgd, wat ze tijdens deze training hebben geleerd en hoe ze dit gaan toepassen.

Meer weten over het opbouwen van een leercultuur? Lees dan onderstaande tips:

  1. Digitale mentaliteit begint aan de top:
    Zoals bij elk aspect van het bedrijf moeten managers de toon zetten en het gezicht van verandering zijn. Als C-Suite executives niet zelf verandering omarmen, zal elk initiatief, of het nu gaat om digitale transformatie of anderszins, mislukken.

  2. Bouw een veilige omgeving voor werknemers:
    De angst voor mislukking en veroordeling kan een behoorlijke belemmering zijn voor verandering, vooral als het te maken heeft met iemands carrière en reputatie. Hoewel dit het grootste obstakel kan zijn op de weg naar digitale transformatie, is het niet onoverkomelijk. De sleutel tot het wegnemen van deze angst is het creëren van een omgeving waarin werknemers zich veilig genoeg voelen om nieuwe dingen te proberen en ervaren dat er ruimte is om te mogen falen.

  3. Mentaliteit:
    Ga met je werknemers in gesprek. Verandering is nooit gemakkelijk en verandering die in technologie is verankerd kan nog moeilijker zijn. Daarom is het belangrijker dat werknemers hier met iemand over kunnen praten.

Obstakels voor een succesvolle digitale transformatie

Dit is een voorbeeld afbeelding

Veel voorkomende obstakels voor het succes van digitale transformatie zijn onder meer de volgende:

  • Verschil tussen generaties:
    Terwijl jongere generaties zich doorgaans op hun gemak voelen met technologie, zijn technologische veranderingen misschien niet zo gemakkelijk voor oudere werknemers die minder gewend zijn aan de frequentie van verandering. Oudere werknemers geven bijvoorbeeld de voorkeur aan persoonlijke communicatie met collega's, of op zijn minst aan een telefoongesprek. Jongere werknemers voelen zich meer op hun gemak met e-mail en in toenemende mate met sms op de werkplek.

    Volgens een rapport van Dell wil 80 procent van de jongere werknemers werken met geavanceerde technologie. Zij zijn blij met de vrijheid en flexibiliteit waardoor ze overal kunnen werken, bijvoorbeeld met behulp van videoconferenties en mobiele apps. 71 procent van de millennials meldt dat de mate waarin een organisatie gebruik maakt van technologie op de werkplek van invloed is op de vraag of zij een baan zullen accepteren.

  • Ontbreken van een strategie voor verandermanagement:
    Een duidelijke visie is cruciaal voor het implementeren van een digitale transformatiestrategie. Om veranderingen effectief te leiden, moeten leiders eerst het belang ervan inzien, vervolgens de vinger aan de pols houden en daarnaast proactief blijven tijdens het hele proces.

  • De invoering van nieuwe digitale hulpmiddelen en processen stimuleren:
    Oudere werknemers verzetten zich eerder dan jongere generaties tegen veranderingen als het gaat om het invoeren van nieuwe digitale tools en het uitrollen van nieuwe processen. Je neemt deze weerstand het beste weg door ze te wijzen op de voordelen van hoe technologie de generatiekloof kan overbruggen en het werk effectiever en flexibeler kan maken.

    Niemand wil verandering omwille van de verandering. Benadruk hoe nieuwe digitale hulpmiddelen de communicatie kunnen verbeteren door het mogelijk te maken om bijvoorbeeld een bericht te sturen om een eenvoudige vraag snel beantwoord te krijgen in plaats van te wachten op een persoonlijk gesprek; dit verbetert ook de betrokkenheid van werknemers binnen en tussen afdelingen.

Voorbeelden van een digital mindset

Bedrijven die slagen in de digitale transformatie doen dat niet alleen met de invoering van nieuwe technologieën en processen, maar ook door zich te richten op de mensen die ermee moeten werken. Veel organisaties geven al voorbeelden van hoe dit kan werken, hieronder twee voorbeelden:

Digital Transformation Factory bijscholingscertificeringsprogramma bij Axos

Het Franse IT-dienstenbedrijf Axos geeft een goed voorbeeld van hoe digitale transformatie binnen een organisatie kan worden bewerkstelligd, zelfs op grotere schaal. CEO Thierry Breton zag bij zijn aantreden als CEO in 2008 dat een dergelijke transformatie de enige weg vooruit was. Maar er was enige onenigheid binnen de organisatie over de vraag of een krachtig trainingsprogramma de beste oplossing was of dat werknemers beter on the job leren.

Het resultaat was het Digital Transformation Factory upskilling certificeringsprogramma, waarbij werknemers certificeringen konden verdienen waarvoor ze beloningen kregen. Hoewel het aanvankelijke doel was dat 35.000 werknemers zouden deelnemen en het programma zouden afronden, hadden binnen drie jaar 70.000 werknemers het programma voltooid, wat de verwachtingen ver overtrof.

Philips werkt samen met Cornerstone On Demand

Philips, een leider in innovatieve oplossingen voor de gezondheidszorg, heeft zijn kerncompetentie veranderd van het leveren van gezondheidsproducten naar het leveren van digitale oplossingen. Dit creëerde onvermijdelijke hiaten in de digitale kennis van de werknemers die nodig is om deze verschuiving bij te houden. Om een omgeving van continu leren te creëren, werkte Philips samen met cloud-based leer- en HR-softwareleverancier Cornerstone On Demand om een AI-ondersteunde leertool te ontwikkelen die zich kan aanpassen aan de individuele behoeften en het leertempo van de gebruikers.

Bovendien kunnen werknemers hun op maat gemaakte lessen delen met hun collega's, wat zowel het leren als de betrokkenheid van werknemers bevordert aangezien meer gevorderde werknemers hun minder ervaren collega's kunnen begeleiden en nieuwe werknemers in het bedrijf een hulpmiddel krijgen om niet alleen te leren, maar ook contact te leggen met hun nieuwe collega's.

Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact