Onderzoek wijst uit: Enorme veranderingen in de wereld van werk sinds de coronacrisis
Zürich, Zwitserland, 30 juni 2020 - De coronacrisis heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in houding en in verwachtingen bij zowel werknemers als leidinggevenden. Beide vragen om blijvende veranderingen op het gebied van hoe en waar we werken, onze relaties op de werkplek en de vaardigheden die we in de toekomst nodig hebben, aldus het nieuwste onderzoek van de Adecco Group.
De Adecco Group, ’s werelds grootste HR-dienstverlener, maakt vandaag de resultaten van haar laatste onderzoek, Resetting Normal: Defining the New Era of Work, bekend. In dit onderzoek is de verwachte impact van de pandemie op ons werk en onze werkplek, op de korte en lange termijn in kaart gebracht. Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2020 en 1.000 kantoormedewerkers (18-60 jaar) in Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten werden ondervraagd.
Alain Dehaze, Chief Executive Officer van de Adecco Group, zei: "De wereld van werk zal nooit meer worden als het “normaal” zoals we dat kenden voor de pandemie. De plotselinge en dramatische verandering in ons werk, versnelde opkomende trends zoals flexibel werken, leiderschap met een hoog EQ en om- en bijscholing, zijn tot het punt gekomen dat ze belangrijk zijn voor organisatorisch succes. Aangezien veel landen op dit moment uit de acute crisisfase van de pandemie beginnen te komen, krijgen werkgevers nu de kans om de traditionele werkplek - die in veel gevallen sinds de industriële revolutie grotendeels onveranderd is gebleven - opnieuw onder de loep te nemen. Ons onderzoek toont aan dat de houding van werknemers inmiddels is veranderd en laat zien dat er afstand is ontstaan tussen de verankerde arbeidsprocessen en de verwachtingen van werknemers. Nu we een nieuw tijdperk van werken binnenstappen, is dit het moment om op die ‘reset’-knop te klikken en betere normen vast te stellen. Normen die een volledig gezond, productief en inclusief personeelsbestand in de toekomst mogelijk maken. ”
De belangrijkste punten uit het onderzoek:
Uit het onderzoek blijkt dat de arbeidsmarkt klaar is voor een nieuw "hybride" model. Driekwart (74%) van de ondervraagde werknemers geeft aan dat een combinatie van werken op kantoor en op afstand de beste manier is. De ideale verhouding is dan om de helft (51%) van de tijd op kantoor door te brengen en de andere helft op afstand te werken (49%). Dit resultaat zien we terug in alle geografische gebieden, bij alle generaties en ongeacht ouderlijke status. Ook leidinggevenden zijn het hierover eens: bijna acht op de tien (77%) zegt dat bedrijven zullen profiteren van meer flexibiliteit.
Een opmerkelijke bevinding: wellicht is het einde van het op uren gebaseerde arbeidscontract en de 40-urige werkweek in zicht. Meer dan tweederde (69%) van de werknemers is voorstander van "resultaatgericht werken", waarbij contracten worden gebaseerd op het leveren van resultaten in plaats van een vast aantal arbeidsuren. Een groot aantal leidinggevenden (74%) is het ermee eens dat de lengte van de werkweek opnieuw moet worden bekeken.
De coronacrisis heeft ook om hele nieuwe leiderschapscompetenties gevraagd en deze zullen naar verwachting het profiel van de moderne leider veranderen. Gebleken is dat EQ of emotionele intelligentie de belangrijkste eigenschap van een succesvolle manager is. Tevens is er een tekort aan soft skills duidelijk geworden. Meer dan een kwart (28%) van de ondervraagden geeft aan dat hun mentale welzijn is verslechterd als gevolg van de pandemie, en slechts 1 op de 10 geeft hun managers een hoge waardering voor de manier waarop ze emotionele steun kregen.
In het verlengde van flexibel werken, tonen de bevindingen in het onderzoek aan dat er een universele behoefte aan bijscholing is. Zes op de tien werknemers zegt dat hun digitale vaardigheden zijn verbeterd tijdens de lockdown, en nog eens tweederde (69%) wil graag nog meer digitale bijscholing in de periode na deze pandemie. Daarnaast wordt het verder ontwikkelen van een breed scala aan competenties door werknemers als belangrijk aangemerkt, zoals het op afstand kunnen managen van team (65%), soft skills (63%) en creatief denken (55%).
Tenslotte benadrukken de bevindingen in het onderzoek het belang van een blijvend vertrouwen in de nieuwe wereld van werk. Bedrijven zijn de uitdaging aangegaan om hun mensen te ondersteunen tijdens de crisis, en als gevolg daarvan is het vertrouwen in het bedrijfsleven toegenomen. 88% van de ondervraagden geeft aan dat hun werkgever aan hun verwachtingen voldeed of deze zelfs overtrof tijdens de uitdagingen van de pandemie. En met dat toegenomen vertrouwen komen ook hogere verwachtingen. Hoewel de toekomst van werk een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, gelooft 80% van de werknemers dat hun werkgever verantwoordelijk is voor het opstellen van nieuwe normen en voor het creëren van een betere werkomgeving na corona. Dit vergeleken met 73% die zegt dat de overheid verantwoordelijk is, 72% die het een eigen verantwoordelijkheid vindt en 63% die gelooft dat het in handen is van vakbonden.
Relevante downloads:
• Download hier de infographic met de belangrijkste bevindingen van het onderzoeksrapport
• Download hier het volledige rapport Resetting Normal: Defining the New Era of Work.
Over de Adecco Group
De Adecco Group is 's werelds grootste HR-dienstverlener. We geloven in ‘Making the future work for everyone’ en maken elke dag meer dan 3,5 miljoen carrières mogelijk. In 60 landen leiden we mensen op, zorgen we ervoor dat ze zich kunnen ontwikkelen en huren we talent in, waardoor organisaties de toekomst van werk kunnen omarmen. Als een Fortune Global 500-bedrijf geven we het goede voorbeeld door een waarde te creëren die economieën van brandstof voorziet en die betere samenlevingen bouwt. Onze bedrijfscultuur van inclusiviteit, ondernemerschap en teamwork stelt onze 35.000 werknemers daartoe in staat en we zijn er trots op dat we door Great Place to Work® consequent zijn gerangschikt als een van de 'World's Best Workplaces'. De Adecco Group AG heeft zijn hoofdkantoor in Zürich, Zwitserland (ISIN: CH0012138605) en staat genoteerd op de SIX Swiss Exchange (ADEN). Onder the Adecco Group vallen in Nederland de merken: Adecco, Badenoch & Clark, Lee Hecht Harrison, Modis, Pontoon, Spring Professional en Top Secretaries.
Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met:
The Adecco Group Press Office: media@adeccogroup.com or +41 (0) 44 878 87 87
www.adeccogroup.com * Facebook * Twitter