Google vs. TikTok: waar zoekt Gen-Z naar producten en bedrijven?

Is de bekende uitdrukking 'ik Google het wel even' nog wel van toepassing op Gen-Z? Met de opkomst van TikTok zou deze uitspraak wel eens verleden tijd kunnen zijn. Maar kan TikTok daadwerkelijk Google vervangen als zoekmachine? In dit artikel duiken we dieper in de zoekgewoonten van Gen-Z.

De impact van TikTok

Als bedrijf is het cruciaal om vindbaar te zijn. Bedrijven besteden veel tijd aan de vindbaarheid op Google om ervoor te zorgen dat mensen producten of diensten kunnen vinden. Echter, terwijl oudere generaties nog vaak kiezen voor de traditionele zoekmachine zoals Google, lijkt het erop dat TikTok de nieuwe favoriete zoekmachine van Gen-Z aan het worden is. Volgens een Amerikaans onderzoek van Her Campus Media, een media- en marketingbedrijf gericht op Gen-Z en studenten, geeft zo'n 51 procent van de ondervraagde Gen-Z'ers de voorkeur aan TikTok boven Google. Los van de voorkeur geeft 74 procent van de TikTok-gebruikers aan de zoekfunctie van TikTok te gebruiken.

De kracht van TikTok

Wat maakt TikTok zo populair onder Gen-Z? 69 procent van de respondenten kiest voor TikTok omdat de resultaten bestaan uit video's. Ze kijken liever naar beelden die het antwoord geven dan dat ze een tekst moeten doorspitten. 65 procent vindt dat de resultaten beter herkenbaar zijn, en 47 procent geeft aan gepersonaliseerde antwoorden heel handig te vinden.

Dit is een voorbeeld afbeelding

Daarnaast zijn er nog andere voordelen. Creators kunnen bijvoorbeeld veel meer informatie delen, zowel in de video als in de caption, en de zoekmogelijkheden zijn uitgebreid. Gebruikers kunnen niet alleen zoeken met zoekwoorden, maar ook veelgebruikte hashtags. Deze worden weergegeven als blauwe links in de comments, waardoor gebruikers erop kunnen klikken om andere zoekopdrachten te zien met dezelfde hashtag.

Het koopgedrag van Gen-Z

Wil je als bedrijf Gen-Z aanspreken? Overweeg dan serieus om TikTok in te zetten. Het Chinese socialemediaplatform heeft namelijk een aanzienlijke invloed op het koopgedrag van Gen-Z. Maar liefst 72 procent van de ondervraagden zegt een product te hebben gekocht nadat ze het op TikTok hadden gezien. De populaire hashtag #TikTokMadeMeBuyIt heeft al bijna 70 miljard views, waarbij jongeren elkaar aansporen tot aankopen. Wat misschien nog interessanter is: 61 procent vertrouwt een influencer of merk meer dan een vriend of familielid als het gaat om productaanbevelingen. Wow!

Dit is een voorbeeld afbeelding

Google in gevaar?

Dat TikTok steeds populairder wordt, blijft niet onopgemerkt bij Google zelf. Tijdens een conferentie zei de Senior Vice President van Google het volgende: ''In onze onderzoeken gaat bijna 40% van de jongeren, als ze op zoek zijn naar een plek om te lunchen, niet naar Google Maps of Search. Ze gaan naar TikTok of Instagram.'' Toch is er nog geen directe reden voor paniek. Google is nog steeds razend populair en verwerkt wereldwijd zo'n 83,5 procent van alle zoekopdrachten. Echter, TikTok onthult een zwakke plek van Google. Als Google in de toekomst relevant wil blijven, moeten ze video gaan prioriteren in de zoekresultaten.

Tip voor bedrijven

De zoekfunctie van TikTok is voornamelijk gericht op het vinden van inhoud binnen het platform zelf, zoals specifieke gebruikers, video's of hashtags. Als je als bedrijf met TikTok aan de slag wilt, is het belangrijk goed na te denken over het type inhoud dat je wilt delen. Hoewel Gen-Z bedrijven steeds meer vertrouwt, verwachten gebruikers tegelijkertijd authenticiteit en originaliteit. Het is niet voldoende om simpelweg hetzelfde te doen als op andere platforms; je zult echt een aparte strategie moeten ontwikkelen voor TikTok.

Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact