Eén op de zeven Nederlanders staat niet achter het product of dienst van de werkgever
Een gevoel van zingeving in je werk leidt tot meer voldoening, motivatie en een gevoel van vervulling. Uit een onderzoek van Becoming Alliance onder 1.065 werkende Nederlanders dat maar liefst 14 procent niet volledig achter de producten of diensten van hun werkgever staan.
In dit artikel zoomen we in op de vijf meest opvallende uitkomsten uit het onderzoek.
1. Vooral jongeren tonen weinig support
Jongeren onder de dertig jaar zijn minder geneigd om hun support te geven aan de producten en diensten van hun werkgever. Het gevoel van trots zijn op de organisatie waarvoor je werkt is essentieel voor het vinden van betekenis in je carrière. Helaas blijkt uit onderzoek dat veertien procent van de werkende Nederlanders niet volledig achter de producten of diensten staat die zij aanbieden. Vooral respondenten jonger dan twintig jaar tonen met gemiddeld zeventien procent het minste support.
2. Respondenten uit Flevoland en Drenthe maken niet genoeg impact
12 procent van de werkende Nederlanders geeft aan dat de producten of diensten van hun werkgever weinig waarde toevoegen aan de wereld. Vooral in Flevoland en Drenthe (beide 23 procent) wordt volgens de werknemers zelf de minste impact gemaakt. Op de tweede plaats staat Friesland met 16 procent, gevolgd door Noord-Holland op de derde plek met 15 procent.
3. Vrouwen vinden binding met het product of de dienst belangrijk
Het hebben van een persoonlijke binding met een product of dienst maakt het gemakkelijker om er dagelijks mee bezig te zijn. Het is dan ook niet verrassend dat zo'n tachtig procent van de werkende Nederlanders hier waarde aan hecht. Vooral vrouwen vinden dit essentieel, met 85 procent, in vergelijking met 78 procent van de mannen. Met 88 procent hechten vrouwen in de leeftijdscategorie van 60 jaar en ouder hier het meeste belang aan.
4. Mannen onder de dertig jaar verkopen producten die zij zelf nooit zouden kopen
Het lijkt misschien onlogisch om iets te verkopen dat je zelf nooit zou aanschaffen. Toch blijkt dat veertien procent van de werkende Nederlanders een product of dienst verkoopt die zij zelf nooit zouden kopen. Vooral mannen onder de dertig jaar (22 procent) doen dit.
5. Helft van de respondenten wil geen inspanning leveren voor of na werktijd
De bereidheid om na vijven inspanning te leveren voor het werk is bij de helft van de respondenten niet aanwezig. Zij zijn buiten de werkuren het liefst zo min mogelijk bezig met werk. Ook geeft negentien procent van alle ondervraagden aan niets bij te willen leren over het aanbod van de werkgever.