7 valkuilen bij thuiswerken

In je pauze snel dat wasje ophangen, je lunch samenstellen uit je eigen koelkast en even ontsnappen aan de kantoordrukte – thuiswerken is tegenwoordig niet meer weg te denken. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat werknemers thuiswerken tijdens en na de pandemie zijn gaan omarmen. Hoewel thuiswerken veel voordelen met zich meebrengt, is het belangrijk om mogelijke valkuilen te herkennen en te voorkomen.

1. Grenzen laten vervagen

Als je te laat merkt dat je geen pauze hebt genomen of dat je veel te lang doorwerkt, zijn dat signalen van grenzen die aan het vervagen zijn. Het is niet gek dat je soms zo in je werk opgaat dat je de tijd vergeet, maar als dit een regelmatig patroon wordt, kan dat leiden tot stress en loop je het risico te wennen aan té lange werkdagen. Met andere woorden, je werk-privébalans klopt niet meer.

2. Van elke ruimte je werkplek maken

Wanneer je thuiswerkt, kan het verleidelijk zijn om op verschillende plekken in huis te gaan zitten, bijvoorbeeld aan de keukentafel omdat je werkkamer bezet is of omdat je geen andere ruimte beschikbaar hebt. Het is belangrijk om te realiseren dat dit een negatieve invloed heeft op zowel je fysieke gezondheid als je mentale welzijn.

Ten eerste kan werken op een stoel die niet specifiek ontworpen is om op te werken lichamelijke klachten veroorzaken. Daarnaast brengt het gebruik van dezelfde ruimte voor zowel werk als ontspanning het risico met zich mee dat je nooit echt een duidelijke scheiding kunt maken tussen deze twee aspecten van je leven. Dit kan leiden tot het gevoel dat je werk nooit echt wordt afgesloten, wat stress en overmatige werkuren kan veroorzaken. Aan de andere kant kan een ruimte die voornamelijk is bedoeld voor ontspanning ervoor zorgen dat je niet in de 'werkmodus' komt, wat je productiviteit vermindert.

Dit is een voorbeeld afbeelding

3. Niets doen aan je ongezonde thuiswerkplek

Als je vaak thuis werkt, is het essentieel dat je stoel, bureau, muis en andere apparatuur voldoen aan bepaalde eisen om lichamelijke klachten te voorkomen. Het is daarom belangrijk om met je werkgever te bespreken welke benodigdheden je nodig hebt om een ergonomische thuiswerkplek te creëren. Vaak hebben bedrijven al protocollen en plannen opgesteld om je hierbij te helpen.

4. De hele dag binnen blijven

Tijdens de pauze op de bank ontspannen, je sociale leven online bijwerken of snel lunchen om daarna weer aan het werk te gaan; als je niet oppast, kan er genoeg te doen zijn binnenshuis, waardoor je de hele dag niet naar buiten gaat. Terwijl een frisse neus halen juist helpt om spanning te verminderen en je gedachten echt te verzetten.

Dit is een voorbeeld afbeelding

5. Gebrek aan contact hebben

In deze tijd hoef je niet fysiek in dezelfde ruimte te zijn om een collega iets te vragen; je stuurt gewoon een chatbericht. Dat is zeker efficiënt, maar het is ook belangrijk dat je jouw collega’s voldoende blijft spreken. Plan bijvoorbeeld een gezamenlijke lunch of bel even voor wat chitchat. Op die manier blijf je voldoende in contact met je collega's.

6. Zaken onbesproken laten

In de huidige online omgeving kan het lastig zijn om een collega te complimenteren of feedback te geven. Op kantoor liep je gewoon naar die persoon toe, maar nu kan het voelen alsof je hen stoort of dat het te afstandelijk is. Dit kan resulteren in uitstelgedrag of het niet uiten van je waardering. Daarom is het belangrijk om open te blijven communiceren. Dit voorkomt frustraties, bevordert de samenwerking en laat collega's zich gewaardeerd voelen voor hun inzet.

7. Teveel afgeleid worden

Wanneer je thuiswerkt, zijn er veel dingen die je kunnen afleiden van je werk. Daarom is het belangrijk om afleidingen waar je invloed op hebt te vermijden. Zet bijvoorbeeld je telefoon op stil, schakel de televisie uit en probeer niet te veel bezig te zijn met huishoudelijke taken die je ook later kunt doen.

Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact