Dit zijn de vijf nieuwe digitale banen in opkomst!
23 april 2021 - Er wordt nog vaak gezegd dat veel banen van de toekomst nog moeten worden ‘uitgevonden’. Dit omdat de impact van digitalisering, kunstmatige intelligentie en machinaal leren nog onbekend terrein is. Naarmate meer van de huidige banen overbodig worden, vinden miljoenen werknemers straks een baan binnen de digitale wereld.
Maar, als we verder kijken, dan zien we dat deze toekomst tot op zekere hoogte er al is en dat die zich bevindt op de platforms die ieder van ons dagelijks gebruikt: sociale netwerksites.
Fiverr, een organisatie die bedrijven en freelancers met elkaar verbindt , heeft een lijst opgesteld van ‘nieuwe’ banen. Zeker na de pandemie zullen deze banen nog bekender en ingezet worden.
Hier de top vijf nieuwe digitale banen op een rij:
#1. Gif designer
Gifjes (bewegende beelden) die we versturen om bijvoorbeeld emoties uit te drukken als we woorden tekort komen, worden steeds populairder. Zozeer zelfs dat er steeds meer vraag is naar gif-ontwerpers. Experts die unieke content op maat kunnen maken voor uiteenlopende platforms zoals Instagram, TikTok en WhatsApp. Ze zijn niet alleen heel nuttig voor deze merken, maar ook om berichten te personaliseren.
Fiverr heeft berekend dat de vraag naar Gif-experts wereldwijd met 73% is gestegen en in Italië met maar liefst 208%. Als je een creatieveling bent en graag met een computer werkt, dan zou dit wel eens de job voor jou kunnen zijn.
#2. Developers van Instagram filters
Een andere trend die helemaal in is op de socials - met name op Instagram - is het gebruik van filters: fotografische filters met speciale effecten, vergezeld van muziek en nog veel meer. Ook hier kun je je creativiteit de vrije loop laten en er is een groeiende vraag naar Instagram filter-ontwikkelaars. Volgens Fiverr is de vraag naar deze functie wereldwijd met 109% gestegen: deze baan ligt ergens tussen een ontwikkelaar en een ontwerper in, wat voor veel mensen waarschijnlijk aantrekkelijk is.
#3. TikTok manager
De generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010 en de grootste groep gebruikers van de laatste nieuwkomer TikTok), is een generatie die allergisch is voor traditionele reclame. Zij gebruiken op social media voor tijdverdrijf. Daarom is de marketingmissie van een TikTok-manager zeer lastig: inhoud bieden die overeenkomt met de stijl en de berichtgeving die het jongere publiek het meest boeit.
Streven naar betrokkenheid, vermaak en amusement in plaats van producten promoten.
Volgens de statistieken van Fiverr is de vraag naar het profiel van een TikTok manager wereldwijd met 200% gestegen.
#4. Motion designer / 3D computer-animator
We weten allemaal dat de wereld van sociale media en het internet in het algemeen meer beelden dan woorden bevat. Daarom is het werk van een motion designer (expert in animatie, graphics, titelsequenties en alles wat digitaal beweegt), steeds belangrijker voor bedrijven. Denk aan promotiemateriaal, instructie- en lesmateriaal, televisieprogramma’s en websites.
De personalisering van merken en de interactie met gebruikers op verschillende platformen ontwikkelt zich razendsnel. Dit is er zeker een om in de komende jaren in de gaten te houden.
#5. Facebook Messenger chatbot designer
Een van de meest de laatste trends in de sociale media is het gebruik van chatbots. Kunstmatige intelligentie die in staat is om vragen van individuele gebruikers automatisch te beantwoorden en hen door een website te leiden. Experts die deze geautomatiseerde dialoogsystemen ontwikkelen, worden erg belangrijk. Zeker in een tijd waarin klantenservice steeds meer op automatisering overschakelt. Deze chatbots zijn al zo geavanceerd, dat je niet meer weet of je met een mens of een machine spreekt.
Wilt u ook weten hoe u uw medewerkers het beste voorbereid op de toekomst? Vraag vrijblijvend een gesprek aan met onze collega's van Adecco Analytics
via hier.