13 tips: opvallen met je LinkedIn-profiel!

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Wil je nieuwe opdrachtgevers aantrekken of in contact komen met mensen die dezelfde interesses delen? Dan is een opvallend LinkedIn-profiel essentieel. Hier zijn 13 tips om je profiel te laten opvallen.

1. Je openbare LinkedIn-adres

Wanneer je een LinkedIn-account maakt, wordt automatisch een openbaar LinkedIn-webadres voor je aangemaakt. Dit webadres bestaat meestal uit cijfers, zoals: www.linkedin.com/in/7899a012. Gelukkig kun je dit aanpassen naar je eigen voor- en achternaam. Als je een veelvoorkomende naam hebt en de URL al in gebruik is, kun je proberen om je voorletters of initialen te gebruiken, of je voornaam en achternaam om te draaien.

2. Je profielfoto

Je profielfoto is vaak het eerste wat mensen zien als ze je LinkedIn-profiel bekijken. Daarom is het belangrijk om een recente, zakelijke foto te kiezen. Draag kleding die je ook zou dragen bij een zakelijke afspraak, kies voor een eenvoudige achtergrond en kijk recht in de camera. Zorg er ook voor dat je foto een JPG- of PNG-bestand is met minimaal 400x400 pixels en niet groter dan 8 MB.

3. LinkedIn banner

Achter je profielfoto kun je een achtergrondfoto toevoegen. Deze achtergrondfoto kan iets vertellen over jou als persoon of over je beroep, en dit helpt bij het versterken van je personal brand. De ideale grootte voor deze afbeelding is 1584 x 396 pixels. Als je deze afmetingen gebruikt, hoef je de afbeelding niet uit te rekken of bij te snijden. Dit zorgt voor een nette uitstraling van je LinkedIn-profiel.

4. De kopregel

Een belangrijk onderdeel van je LinkedIn-profiel is de kopregel direct onder je naam. Zie het als een elevator pitch van maximaal 220 tekens. Mensen die je profiel bekijken, lezen hier hoe je hen van dienst kunt zijn en waarin je uitblinkt. Dus, leg niet alleen uit welk werk je doet, maar ook welke taken je vervult en wat je anderen te bieden hebt. Wist je dat een sterke kopregel niet alleen een goede eerste indruk maakt, maar ook je vindbaarheid verbetert als je relevante zoekwoorden gebruikt? Het is dus zeker een aanrader!

5. Je samenvatting

Je samenvatting, die volgt na de kopregel, is een belangrijk deel van je LinkedIn-profiel om jezelf voor te stellen. Je kunt hier bijvoorbeeld je sterke punten noemen, vertellen waar je blij van wordt en beschrijven wat jou typeert. In de samenvatting gaat het echt om jou, dus het is van belang om duidelijk te zijn over wie je bent en wat je doet. Sluit altijd af met een call-to-action en zorg ervoor dat je je telefoonnummer of e-mailadres niet vergeet toe te voegen.

6. Werkervaring met logo

Herken je dit symbool?

Dit is een voorbeeld afbeelding

Dit symbool verschijnt op je LinkedIn-profiel wanneer je werkervaring aan je profiel toevoegt zonder een bestaande LinkedIn-pagina te koppelen. Dat is jammer, want dit maakt een minder professionele indruk. Gelukkig kun je dit eenvoudig voorkomen. Als je werkervaring wilt toevoegen, begin dan met typen en wacht tot het dropdownmenu suggesties geeft. Als het bedrijf waar je werkt of hebt gewerkt een LinkedIn-pagina heeft, kun je deze selecteren. Hierdoor wordt in plaats van het bovenstaande symbool het bedrijfslogo getoond.

7. Zet ‘creator mode’ aan

LinkedIn is vooral een platform voor professioneel netwerken. Als je meer aandacht wilt trekken en regelmatig berichten plaatst, is het een goed idee om 'creator mode' te activeren. Enkele voordelen zijn:

  • Mensen kunnen je volgen zonder meteen een connectie te hoeven maken
  • Je kunt een directe link naar je website in je introductiekaart plaatsen
  • Je krijgt toegang tot speciale tools voor makers, zoals LinkedIn Live, audio events en de LinkedIn-nieuwsbrief
  • Je hebt toegang tot gedetailleerdere statistieken

8. Contactgegevens invullen

Vergeet niet om je contactgegevens in te vullen op LinkedIn, zodat mensen contact met je kunnen opnemen als ze een interessante kans voor je hebben. Maak je je zorgen dat iedereen dan je gegevens kan zien? Geen zorgen, je kunt instellen of iedereen je gegevens mag zien of alleen je connecties. Zo kun je je privacy beschermen. Daarnaast kun je maximaal drie websites aan je profiel toevoegen.

9. Aanbevelingen toevoegen

Op LinkedIn kun je anderen uitnodigen om een aanbeveling over jou te schrijven. Dit helpt je om veel geloofwaardiger en betrouwbaarder over te komen. Natuurlijk mag je zelf vertellen waar je goed in bent, maar als anderen dat bevestigen, is dat nog krachtiger!

10. Je huidige functie

Op je LinkedIn-profiel staat wie op dit moment je werkgever is en welke functie je bekleedt. Als je op dit moment geen betaalde baan hebt, laat dit veld dan niet leeg. Kies er in dat geval voor om je vorige functie te vermelden, zodat mensen kunnen zien waar je ervaring in hebt. Als je hebt besloten om te stoppen met werken, bijvoorbeeld omdat je vrijwilligerswerk gaat doen of een pauze neemt, is het goed om dit aan te geven. Dit laat zien dat je doordachte keuzes maakt en de moed hebt om je eigen weg te volgen.

11. #opentowork

Ben je op zoek naar een nieuwe baan of opdracht en wil je dat kenbaar maken? Ga naar "Profielonderdeel toevoegen," kies "Introductie," en selecteer "Op zoek naar een nieuwe baan?" Stel vervolgens je voorkeuren in. Onderaan kun je aangeven wie kan zien dat je beschikbaar bent. Als je kiest voor alle LinkedIn-leden, verschijnt er rond je profielfoto een groene rand met de tekst #OPENTOWORK.

12. Vaardigheden toevoegen

In dit gedeelte kun je je eigen vaardigheden vermelden, en anderen hebben de mogelijkheid om die vaardigheden te bevestigen. Denk goed na over waarop je wilt worden gevonden en wat je sterke punten zijn. LinkedIn laat standaard maar drie vaardigheden op je profiel zien. Voor de rest moeten bezoekers van je LinkedIn-profiel op "meer weergeven" klikken. Plaats daarom je drie meest belangrijke vaardigheden bovenaan.

13. Deel werkgerelateerde content

Laat zien waar je in je werk trots op bent. Door een statusupdate te delen, laat je anderen zien waar je momenteel aan werkt, en het is een gelegenheid om je vaardigheden online te delen. Wist je dat MTsprout onlangs een artikel publiceerde waarin werd aangetoond dat actief zijn op LinkedIn soms kan leiden tot een hoger salaris? Je kunt het volledige artikel hier lezen.

Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact