cd03db3da606f
Sla navigatie over en ga naar hoofd content
Ik zoek werk Voor werkgevers
My Adecco Over ons Neem contact op 0418 784 000
  • Personeelsdiensten

    • Uitzenden

      Detacheren

      Werving en selectie

      Payrolling

  • HR-oplossingen

    • Adecco Analytics

      Assessment Solutions

      Centralized Delivery

      Employer Branding

      Expat Solutions

      Freelance Services

      International Mobility

      Last mile delivery services

      Onsite Services

      Top Secretaries

  • Onze aanpak
  • Training
  • Kenniscentrum
  • Vacature aanmelden
Vacature bewaard
Om je bewaarde vacatures te bekijken klik dan hier
Je kunt niet nóg meer vacatures bewaren. Verwijder eerst een oude vacature.
Deel deze vacature via



Hoe kantoren zullen veranderen in post-coronavirustijden

6 juli 2020 -Terwijl in Nederland de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus worden versoepeld, lijkt een volledige terugkeer naar het oude normaal op de werkvloer geen vanzelfsprekendheid meer. Steeds meer bedrijven geven medewerkers de mogelijkheid om vanuit huis, op kantoor en vanaf gedeelde werkplekken te werken. Daarnaast worden kantoren blijvend anders ingericht en gebruikt. Ook wanneer het virus niet meer heerst.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Morning Future hier.

Nu we voorbij het dieptepunt van de gezondheidscrisis van het coronavirus zijn, kunnen we weer naar kantoor. Maar zo eenvoudig is die terugkeer naar de werkvloer niet. Bedrijven moeten werkplekken veilig maken en protocollen volgen om infecties te voorkomen. Daarvoor zijn aanpassingen nodig die een basishygiëne garanderen. Denk hierbij aan looproutes en plaatsing van dispensers voor handdesinfectie en frequente dieptereiniging. Daarnaast zijn er veel organisaties die oplossingen bedenken voor de langere termijn, waarbij werknemers vanaf verschillende locaties -dus ook vanuit huis- kunnen werken. Sommige van deze veranderingen zijn van tijdelijke aard, en verschillende andere zullen ons werkende leven blijvend veranderen.

Tijdens de lockdown werd werken vanuit huis al snel geaccepteerd als een werkbare, tijdelijke oplossing. Inmiddels hebben bedrijven nieuwe randvoorwaarden opgesteld rondom werken op kantoor. Zo moeten werknemers op veilige afstand van elkaar hun werk kunnen doen en is anderhalve meter afstand houden het uitgangspunt bij het organiseren van vergaderingen, het werken in diensten en de manier waarop je samen lunchpauze houdt. Het uitgangspunt is en blijft dat je je werk moet kunnen doen zonder dat je het risico loopt om besmet te raken. En omdat je met thuiswerken net zo efficiënt en productief kunt zijn, zal een vijfdaagse werkweek op kantoor dan ook niet langer de norm zijn.

‘Kantoor nieuwe stijl’ met hightech tools voor digitaal samenwerken

Het nieuwe kantoor is een soort gedistribueerd kantoor: een netwerk in plaats van een centrale locatie die werknemers op kantoor, thuiswerkers en degenen die inloggen vanuit een gedeelde werkomgeving - en mogelijk ook in rotatie - met elkaar verbindt.

Om die manier van samenwerking mogelijk te maken, kunnen we nog steeds veranderingen verwachten in de ruimtes waar we werken. Daarbij is het zeer waarschijnlijk dat het ‘kantoor nieuwe stijl’ veel hightech tools zal bevatten. Met contactloze en spraakgestuurde technologieën, kun je bijvoorbeeld contact met oppervlakken vermijden. Maar ook voor het werken in A/B-teams, waarbij sommige werknemers op afstand werken en anderen op kantoor, heb je speciale digitale platforms nodig.

Op de korte termijn zullen kantoormedewerkers kennismaken met apps en sensoren die de luchtkwaliteit en de gezondheid bewaken, en die de afstand en de verplaatsing van mensen bijhouden. Sommige bedrijven hebben daarvoor al apps in eigen beheer ontwikkeld. Zo biedt de Generali-groep haar werknemers een app om lunch aan hun bureau te bestellen en die de beweging door hun pand volgt, zodat er bij binnenkomst en vertrek geen drukte ontstaat.

Naast nieuwe technologieën kijken bedrijven ook naar andere manieren om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Om te beginnen staan er bij aankomst op kantoor overal handontsmettingsmiddelen klaar. Dit was de eerste kleine verandering die bedrijven al hebben doorgevoerd en die zullen ze waarschijnlijk niet snel loslaten. Maar ook wordt er kritisch gekeken naar het gebruik van de airconditioning tijdens de warme zomermaanden en worden medewerkers erop gewezen dat zij voorzichtig moeten zijn tijdens koffie- en lunchpauzes. Samen lunchen is lastig op anderhalve meter afstand. Pauzes zullen dus mogelijk ook niet langer hetzelfde zijn als voorheen. En bij het bezoek aan de koffiehoek of het toilet moeten medewerkers er rekening mee houden dat er misschien weinig ruimte is in de gang of bij het koffieapparaat.

Bedrijven die in hoge gebouwen werken, hebben met een bijkomend probleem te maken. Het is vrijwel onmogelijk om zonder lift op de hoogste etages te komen, maar het is te riskant om met vijf of zes personen in een kleine ruimte te staan. Een oplossing daarvoor is om de aankomst van werknemers te spreiden in groepen die 10 tot 15 minuten uit elkaar aankomen. Dit maakt afstand houden gemakkelijker.

Economische voordelen van thuiswerken

Voor bedrijven zijn er economische voordelen wanneer medewerkers regelmatiger op afstand werken. Er zijn minder werkplekken nodig (hoewel bedrijven nog steeds de apparatuur moeten leveren die werknemers nodig hebben om thuis te werken) en het energieverbruik zal afnemen. Daarnaast zijn besparingen mogelijk op de huurkosten omdat er simpelweg minder kantoorruimte nodig is.

Terug naar overzicht
Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact
Zoek een vestiging in je buurt
Typ de eerste letters van jouw plaats, selecteer de plaatsnaam uit de lijst en klik op 'Zoek je vestiging'
Voor werkgevers
Vacature aanmelden
Onze aanpak
Training
HR-oplossingen
Adecco Analytics
Assessment Solutions
Centralized Delivery
Employer Branding
Expat Solutions
Freelance Services
Last mile delivery services
Onsite Services
International Mobility
Top Secretaries
Personeelsdiensten
Uitzenden
Detacheren
Werving en selectie
Payrolling
Over Adecco
De Adecco Group
Partners en programma's
Werken bij Adecco
Visie en missie
Contact voor werkgevers
My Adecco voor werkgevers
Contact
English jobs
Praca w Holandii
Work in Holland
Vacatures
Alle vacatures
Vacatures Alkmaar
Vacatures Almere
Vacatures Amersfoort
Vacatures Amsterdam
Vacatures Apeldoorn
Vacatures Arnhem
Vacatures Breda
Vacatures Den Bosch
Vacatures Den Haag
Vacatures Eindhoven
Vacatures Enschede
Vacatures Goes
Vacatures Groningen
Vacatures Haarlem
Vacatures Heerenveen
Vacatures Hoogeveen
Vacatures Leeuwarden
Vacatures Maastricht
Vacatures Nijmegen
Vacatures Oss
Vacatures Roermond
Vacatures Rotterdam
Vacatures Tilburg
Vacatures Utrecht
Vacatures Venlo
Vacatures Venray
Vacatures Zwolle
Vacatures Amazon
Vacatures Arvato
Vacatures Beter Horen
Vacatures Bostik
Vacatures DELA
Vacatures Dynagroup
Vacatures Essent
Vacatures Essity
Vacatures FedEx
Vacatures Feenstra
Vacatures Heineken
Vacatures Holland Casino
Vacatures Jumbo
Vacatures Maersk
Vacatures McCain
Vacatures MSD
Vacatures Nationale-Nederlanden
Vacatures NIKE
Vacatures Overheid
Vacatures PVH
Vacatures Q-Park
Vacatures Thuisbezorgd.nl
Vacatures Uber-eats
Vacatures Unilever
Vacatures UWV
Vacatures Vattenfall
Vacatures VDL
Vacatures VHD
Training
Sollicitatietips
Werken bij topmerken
Blogs
Mijn vacatures
Ziek melden
Perspectiefverklaring
Voordelen Adecco
My Adecco voor werkgevers
Inschrijven
Inloggen
Administratief medewerker
Commercieel medewerker
Customer service medewerker
HR-medewerker
Magazijnmedewerker
Management assistant
Monteur
Operator
Orderpicker
Productiemedewerker
Thuiswerk
Vakantiewerk

Volg ons voor de laatste updates over de wereld van werk.


Adecco logo
Terms of use Privacy policy Cookie policy Cookie instellingen Security en Phishing Klachtenprocedure MVO
© 2025 Adecco | De beste vacatures voor vaste en tijdelijke banen