cd0d31a4055e6
Sla navigatie over en ga naar hoofd content
Ik zoek werk Voor werkgevers
My Adecco Over ons Neem contact op 0418 784 000
  • Personeelsdiensten

    • Uitzenden

      Detacheren

      Werving en selectie

      Payrolling

  • HR-oplossingen

    • Adecco Analytics

      Assessment Solutions

      Centralized Delivery

      Employer Branding

      Expat Solutions

      Freelance Services

      International Mobility

      Last mile delivery services

      Onsite Services

      Top Secretaries

  • Onze aanpak
  • Training
  • Kenniscentrum
  • Vacature aanmelden
Vacature bewaard
Om je bewaarde vacatures te bekijken klik dan hier
Je kunt niet nóg meer vacatures bewaren. Verwijder eerst een oude vacature.
Deel deze vacature via



Onderzoek wijst uit: Enorme veranderingen in de wereld van werk sinds de coronacrisis

Zürich, Zwitserland, 30 juni 2020 - De coronacrisis heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in houding en in verwachtingen bij zowel werknemers als leidinggevenden. Beide vragen om blijvende veranderingen op het gebied van hoe en waar we werken, onze relaties op de werkplek en de vaardigheden die we in de toekomst nodig hebben, aldus het nieuwste onderzoek van de Adecco Group.

De Adecco Group, ’s werelds grootste HR-dienstverlener, maakt vandaag de resultaten van haar laatste onderzoek, Resetting Normal: Defining the New Era of Work, bekend. In dit onderzoek is de verwachte impact van de pandemie op ons werk en onze werkplek, op de korte en lange termijn in kaart gebracht. Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2020 en 1.000 kantoormedewerkers (18-60 jaar) in Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten werden ondervraagd.

Alain Dehaze, Chief Executive Officer van de Adecco Group, zei: "De wereld van werk zal nooit meer worden als het “normaal” zoals we dat kenden voor de pandemie. De plotselinge en dramatische verandering in ons werk, versnelde opkomende trends zoals flexibel werken, leiderschap met een hoog EQ en om- en bijscholing, zijn tot het punt gekomen dat ze belangrijk zijn voor organisatorisch succes. Aangezien veel landen op dit moment uit de acute crisisfase van de pandemie beginnen te komen, krijgen werkgevers nu de kans om de traditionele werkplek - die in veel gevallen sinds de industriële revolutie grotendeels onveranderd is gebleven - opnieuw onder de loep te nemen. Ons onderzoek toont aan dat de houding van werknemers inmiddels is veranderd en laat zien dat er afstand is ontstaan tussen de verankerde arbeidsprocessen en de verwachtingen van werknemers. Nu we een nieuw tijdperk van werken binnenstappen, is dit het moment om op die ‘reset’-knop te klikken en betere normen vast te stellen. Normen die een volledig gezond, productief en inclusief personeelsbestand in de toekomst mogelijk maken. ”

De belangrijkste punten uit het onderzoek:

Uit het onderzoek blijkt dat de arbeidsmarkt klaar is voor een nieuw "hybride" model. Driekwart (74%) van de ondervraagde werknemers geeft aan dat een combinatie van werken op kantoor en op afstand de beste manier is. De ideale verhouding is dan om de helft (51%) van de tijd op kantoor door te brengen en de andere helft op afstand te werken (49%). Dit resultaat zien we terug in alle geografische gebieden, bij alle generaties en ongeacht ouderlijke status. Ook leidinggevenden zijn het hierover eens: bijna acht op de tien (77%) zegt dat bedrijven zullen profiteren van meer flexibiliteit.

Een opmerkelijke bevinding: wellicht is het einde van het op uren gebaseerde arbeidscontract en de 40-urige werkweek in zicht. Meer dan tweederde (69%) van de werknemers is voorstander van "resultaatgericht werken", waarbij contracten worden gebaseerd op het leveren van resultaten in plaats van een vast aantal arbeidsuren. Een groot aantal leidinggevenden (74%) is het ermee eens dat de lengte van de werkweek opnieuw moet worden bekeken.

De coronacrisis heeft ook om hele nieuwe leiderschapscompetenties gevraagd en deze zullen naar verwachting het profiel van de moderne leider veranderen. Gebleken is dat EQ of emotionele intelligentie de belangrijkste eigenschap van een succesvolle manager is. Tevens is er een tekort aan soft skills duidelijk geworden. Meer dan een kwart (28%) van de ondervraagden geeft aan dat hun mentale welzijn is verslechterd als gevolg van de pandemie, en slechts 1 op de 10 geeft hun managers een hoge waardering voor de manier waarop ze emotionele steun kregen.

In het verlengde van flexibel werken, tonen de bevindingen in het onderzoek aan dat er een universele behoefte aan bijscholing is. Zes op de tien werknemers zegt dat hun digitale vaardigheden zijn verbeterd tijdens de lockdown, en nog eens tweederde (69%) wil graag nog meer digitale bijscholing in de periode na deze pandemie. Daarnaast wordt het verder ontwikkelen van een breed scala aan competenties door werknemers als belangrijk aangemerkt, zoals het op afstand kunnen managen van team (65%), soft skills (63%) en creatief denken (55%).

Tenslotte benadrukken de bevindingen in het onderzoek het belang van een blijvend vertrouwen in de nieuwe wereld van werk. Bedrijven zijn de uitdaging aangegaan om hun mensen te ondersteunen tijdens de crisis, en als gevolg daarvan is het vertrouwen in het bedrijfsleven toegenomen. 88% van de ondervraagden geeft aan dat hun werkgever aan hun verwachtingen voldeed of deze zelfs overtrof tijdens de uitdagingen van de pandemie. En met dat toegenomen vertrouwen komen ook hogere verwachtingen. Hoewel de toekomst van werk een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, gelooft 80% van de werknemers dat hun werkgever verantwoordelijk is voor het opstellen van nieuwe normen en voor het creëren van een betere werkomgeving na corona. Dit vergeleken met 73% die zegt dat de overheid verantwoordelijk is, 72% die het een eigen verantwoordelijkheid vindt en 63% die gelooft dat het in handen is van vakbonden.

Relevante downloads:

• Download hier de infographic met de belangrijkste bevindingen van het onderzoeksrapport
• Download hier het volledige rapport Resetting Normal: Defining the New Era of Work.

Over de Adecco Group

De Adecco Group is 's werelds grootste HR-dienstverlener. We geloven in ‘Making the future work for everyone’ en maken elke dag meer dan 3,5 miljoen carrières mogelijk. In 60 landen leiden we mensen op, zorgen we ervoor dat ze zich kunnen ontwikkelen en huren we talent in, waardoor organisaties de toekomst van werk kunnen omarmen. Als een Fortune Global 500-bedrijf geven we het goede voorbeeld door een waarde te creëren die economieën van brandstof voorziet en die betere samenlevingen bouwt. Onze bedrijfscultuur van inclusiviteit, ondernemerschap en teamwork stelt onze 35.000 werknemers daartoe in staat en we zijn er trots op dat we door Great Place to Work® consequent zijn gerangschikt als een van de 'World's Best Workplaces'. De Adecco Group AG heeft zijn hoofdkantoor in Zürich, Zwitserland (ISIN: CH0012138605) en staat genoteerd op de SIX Swiss Exchange (ADEN). Onder the Adecco Group vallen in Nederland de merken: Adecco, Badenoch & Clark, Lee Hecht Harrison, Modis, Pontoon, Spring Professional en Top Secretaries.

Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met:

The Adecco Group Press Office: media@adeccogroup.com or +41 (0) 44 878 87 87 www.adeccogroup.com * Facebook * Twitter

Terug naar overzicht
Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact
Zoek een vestiging in je buurt
Typ de eerste letters van jouw plaats, selecteer de plaatsnaam uit de lijst en klik op 'Zoek je vestiging'
Voor werkgevers
Vacature aanmelden
Onze aanpak
Training
HR-oplossingen
Adecco Analytics
Assessment Solutions
Centralized Delivery
Employer Branding
Expat Solutions
Freelance Services
Last mile delivery services
Onsite Services
International Mobility
Top Secretaries
Personeelsdiensten
Uitzenden
Detacheren
Werving en selectie
Payrolling
Over Adecco
De Adecco Group
Partners en programma's
Werken bij Adecco
Visie en missie
Contact voor werkgevers
My Adecco voor werkgevers
Contact
English jobs
Praca w Holandii
Work in Holland
Vacatures
Alle vacatures
Vacatures Alkmaar
Vacatures Almere
Vacatures Amersfoort
Vacatures Amsterdam
Vacatures Apeldoorn
Vacatures Arnhem
Vacatures Breda
Vacatures Den Bosch
Vacatures Den Haag
Vacatures Eindhoven
Vacatures Enschede
Vacatures Goes
Vacatures Groningen
Vacatures Haarlem
Vacatures Heerenveen
Vacatures Hoogeveen
Vacatures Leeuwarden
Vacatures Maastricht
Vacatures Nijmegen
Vacatures Oss
Vacatures Roermond
Vacatures Rotterdam
Vacatures Tilburg
Vacatures Utrecht
Vacatures Venlo
Vacatures Venray
Vacatures Zwolle
Vacatures Amazon
Vacatures Arvato
Vacatures Beter Horen
Vacatures Bostik
Vacatures DELA
Vacatures Dynagroup
Vacatures Essent
Vacatures Essity
Vacatures FedEx
Vacatures Feenstra
Vacatures Heineken
Vacatures Holland Casino
Vacatures Jumbo
Vacatures Maersk
Vacatures McCain
Vacatures MSD
Vacatures Nationale-Nederlanden
Vacatures NIKE
Vacatures Overheid
Vacatures PVH
Vacatures Q-Park
Vacatures Thuisbezorgd.nl
Vacatures Uber-eats
Vacatures Unilever
Vacatures UWV
Vacatures Vattenfall
Vacatures VDL
Vacatures VHD
Training
Sollicitatietips
Werken bij topmerken
Blogs
Mijn vacatures
Ziek melden
Perspectiefverklaring
Voordelen Adecco
My Adecco voor werkgevers
Inschrijven
Inloggen
Administratief medewerker
Commercieel medewerker
Customer service medewerker
HR-medewerker
Magazijnmedewerker
Management assistant
Monteur
Operator
Orderpicker
Productiemedewerker
Thuiswerk
Vakantiewerk

Volg ons voor de laatste updates over de wereld van werk.


Adecco logo
Terms of use Privacy policy Cookie policy Cookie instellingen Security en Phishing Klachtenprocedure MVO
© 2025 Adecco | De beste vacatures voor vaste en tijdelijke banen