cd1acb285fe06
Sla navigatie over en ga naar hoofd content
Ik zoek werk Voor werkgevers
My Adecco Over ons Neem contact op 0418 784 000
  • Personeelsdiensten

    • Uitzenden

      Detacheren

      Werving en selectie

      Payrolling

  • HR-oplossingen

    • Adecco Analytics

      Assessment Solutions

      Centralized Delivery

      Employer Branding

      Expat Solutions

      Freelance Services

      International Mobility

      Last mile delivery services

      Onsite Services

      Top Secretaries

  • Onze aanpak
  • Training
  • Kenniscentrum
  • Vacature aanmelden
Vacature bewaard
Om je bewaarde vacatures te bekijken klik dan hier
Je kunt niet nóg meer vacatures bewaren. Verwijder eerst een oude vacature.
Deel deze vacature via



5 lessen van bedrijven in actie tegen corona

Als gevolg van het coronavirus veranderen bedrijven over de hele wereld hun activiteiten, om te voldoen aan de grote vraag naar gezichtsmaskers, ontsmettingsproducten of ventilatoren. Welke lessen kunnen we leren van de bedrijven die hierop inspelen?

"Onze focus ligt op unieke manieren waarop Apple kan helpen", zei Tim Cook, CEO van Apple, in een video-update op 4 april jl. Het technologiebedrijf heeft uit alle lagen van het bedrijf mensen samengebracht: productontwerpers, engineers, verpakkingsteams, mensen van de werkvloer én leveranciers. Ze zijn van plan één miljoen gezichtsmaskers per week te maken.

Apple is een van de voorbeelden van bedrijven die zich inspannen om de COVID-19-pandemie het hoofd te bieden. Het Mercedes Formula 1-team werkt samen met artsen om CPAP-apparaten (Continuous Positive Airway Pressure) te produceren. Deze apparaten kunnen patiënten uit de intensive care houden. Het Spaanse modehuis Zara heeft honderdduizenden chirurgische maskers en ziekenhuisjassen geproduceerd, en het Nederlandse chemiebedrijf DSM heeft tot nu toe 260.000 flessen desinfecterende handgel aan de Nederlandse ziekenhuizen gedoneerd.

Veel bedrijven zien zich door de gevolgen van corona genoodzaakt om hun gewone bedrijfsactiviteiten deels of zelfs helemaal neer te leggen. De bedrijven die in staat zijn deze situatie te veranderen naar ‘hoe kan ik helpen?’, leveren nu een essentiële bijdrage. Hier zijn vijf lessen die we hier uit kunnen leren.

1. Kleine technologiebedrijven zijn het meest wendbaar

In Italië, een van de eerste en hardst getroffen landen, kon een 3D-printbedrijf binnen 24 uur 100 beademingskleppen maken voor een plaatselijk ziekenhuis. Het kleine bedrijf nam meteen de beslissing om hun diensten en middelen aan te bieden in een noodsituatie en was zo in staat snel te helpen.

2. Wereldwijde supply chains hebben veerkracht

Dat wil niet zeggen dat grote bedrijven niet hun voordelen hebben. Het duurt weliswaar langer voordat een groot bedrijf van richting verandert, maar als dat eenmaal is gebeurd, dan zijn de beschikbare middelen enorm. Een sterke wereldwijde supply chain is bijvoorbeeld zo’n voordeel.

In Italië werken Fiat Chrysler (FCA) en Ferrari samen met Siare Engineering, de grootste fabrikant van beademingsapparatuur in Italië, om de productie van de beademingsmachines te verdubbelen. Ferrari en FCA hebben hun bedrijfsactiviteiten opgeschort en gebruiken in deze tijd hun middelen om de pandemie aan te pakken. FCA produceert in een van haar fabrieken in Azië ook gezichtsmaskers.

3. Veranderen betekent vaak opnieuw opleiden

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat Dyson een nieuw type beademingsventilator heeft ontworpen en die nu ook produceert. Het gaat namelijk om complex proces waarbij productielijnen worden verplaatst, nieuwe gereedschappen worden gemaakt en werknemers opnieuw worden geschoold. Mensen die al jaren auto's maken, kunnen niet meteen beademingsapparatuur maken, zonder enige training en nieuwe kennis. Bedrijven die onder normale omstandigheden altijd gemakkelijk hun werknemers bij- en omscholen, kunnen nu het snelst veranderen. De coronacrisis toont aan hoe belangrijk het is om kennis en vaardigheden van medewerkers te blijven ontwikkelen.

4. Verandering van regelgeving is vaak minder flexibel dan bedrijven zijn

Bedrijven variërend van chemische bedrijven tot cosmetische bedrijven en brouwerijen maken nu desinfecterende handgel. Er is een tekort aan en het recept is relatief eenvoudig. Dat betekent niet dat het hele proces ook eenvoudig is. De eerste batch ontsmettingsmiddel werd geproduceerd door de Schotse firma Brewdog, maar het middel werd door een plaatselijk ziekenhuis afgewezen: het alcoholgehalte was ver boven het minimum dat de Britse Health and Safety Executive aanbeveelt, maar niet hoog genoeg voor een klinische omgeving. Regels in de gezondheidszorg zijn (om voor de hand liggende redenen) erg streng en veel bedrijven lopen er nu tegenaan dat deze regelgeving, zelfs in noodgevallen, gewoon van toepassing blijft.

5. Stakeholders zijn nu net zo belangrijk als aandeelhouders

In augustus vorig jaar heeft America's Business Roundtable de rol van een bedrijf opnieuw gedefinieerd als “van voordeel voor alle belanghebbenden, klanten, werknemers, leveranciers, de gemeenschap en aandeelhouders”. Voorheen legde deze groep vooral de nadruk op het voordeel voor de aandeelhouders. Die verandering van visie past in de strijd tegen het coronavirus, omdat veel bedrijven juist nu hulp bieden aan hun lokale gemeenschap, hun werknemers of hun overheid. Zelfs als dat nadelig is voor de aandelenprijs op korte termijn.

De Covid-19-pandemie is een ongebruikelijke situatie die om buitengewone actie vraagt. We leren op dit moment grote lessen en het is interessant om te zien of deze lessen ons zakelijk gedrag zullen veranderen en of ze aan ‘best practice’ een nieuwe definitie geven zodra deze crisis voorbij is.

Terug naar overzicht
Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact
Zoek een vestiging in je buurt
Typ de eerste letters van jouw plaats, selecteer de plaatsnaam uit de lijst en klik op 'Zoek je vestiging'
Voor werkgevers
Vacature aanmelden
Onze aanpak
Training
HR-oplossingen
Adecco Analytics
Assessment Solutions
Centralized Delivery
Employer Branding
Expat Solutions
Freelance Services
Last mile delivery services
Onsite Services
International Mobility
Top Secretaries
Personeelsdiensten
Uitzenden
Detacheren
Werving en selectie
Payrolling
Over Adecco
De Adecco Group
Partners en programma's
Werken bij Adecco
Visie en missie
Contact voor werkgevers
My Adecco voor werkgevers
Contact
English jobs
Praca w Holandii
Work in Holland
Vacatures
Alle vacatures
Vacatures Alkmaar
Vacatures Almere
Vacatures Amersfoort
Vacatures Amsterdam
Vacatures Apeldoorn
Vacatures Arnhem
Vacatures Breda
Vacatures Den Bosch
Vacatures Den Haag
Vacatures Eindhoven
Vacatures Enschede
Vacatures Goes
Vacatures Groningen
Vacatures Haarlem
Vacatures Heerenveen
Vacatures Hoogeveen
Vacatures Leeuwarden
Vacatures Maastricht
Vacatures Nijmegen
Vacatures Oss
Vacatures Roermond
Vacatures Rotterdam
Vacatures Tilburg
Vacatures Utrecht
Vacatures Venlo
Vacatures Venray
Vacatures Zwolle
Vacatures Amazon
Vacatures Arvato
Vacatures Beter Horen
Vacatures Bostik
Vacatures DELA
Vacatures Dynagroup
Vacatures Essent
Vacatures Essity
Vacatures FedEx
Vacatures Feenstra
Vacatures Heineken
Vacatures Holland Casino
Vacatures Jumbo
Vacatures Maersk
Vacatures McCain
Vacatures MSD
Vacatures Nationale-Nederlanden
Vacatures NIKE
Vacatures Overheid
Vacatures PVH
Vacatures Q-Park
Vacatures Thuisbezorgd.nl
Vacatures Uber-eats
Vacatures Unilever
Vacatures UWV
Vacatures Vattenfall
Vacatures VDL
Vacatures VHD
Training
Sollicitatietips
Werken bij topmerken
Blogs
Mijn vacatures
Ziek melden
Perspectiefverklaring
Voordelen Adecco
My Adecco voor werkgevers
Inschrijven
Inloggen
Administratief medewerker
Commercieel medewerker
Customer service medewerker
HR-medewerker
Magazijnmedewerker
Management assistant
Monteur
Operator
Orderpicker
Productiemedewerker
Thuiswerk
Vakantiewerk

Volg ons voor de laatste updates over de wereld van werk.


Adecco logo
Terms of use Privacy policy Cookie policy Cookie instellingen Security en Phishing Klachtenprocedure MVO
© 2025 Adecco | De beste vacatures voor vaste en tijdelijke banen