Veelgestelde vragen

 

Adecco Payroll heeft veel kennis van en ervaring met de uitvoering van payroll-overeenkomsten. Grote bedrijven en MKB-bedrijven vertrouwen op onze expertise. Van de vragen die via opdrachtgevers op ons afkomen, hebben we de meest voorkomende voor u geselecteerd. De antwoorden hebben we er uiteraard bij gezet.

1. Wat is payroll?
2. Wat zijn de kosten voor mijn organisatie?
3. Is een payroll werknemer goedkoper dan een eigen werknemer?
4. Is payroll geschikt voor mijn organisatie?
5. Ik heb een personeelstekort, wat nu?
6. Welke CAO is van toepassing bij payroll? 
7. Hoe start ik met payroll?
8. Hoeveel medewerkers moet ik bij Adecco Payroll onderbrengen?
9. Hoe controleer ik de uren?
10. Een vaste medewerker wil ik op payroll bij u aanbieden, wat moet ik nu doen?

Zit uw vraag en/of antwoord er niet bij?
Maak dan gebruik van ons contactformulier



1. Wat is payroll?

Als opdrachtgever besteedt u het formele werkgeverschap uit aan Adecco Payroll. Wij gaan een arbeidsrelatie aan met uw payroll kandidaat. Vervolgens stellen wij de kandidaat weer aan u ‘ter beschikking’, en bent u verantwoordelijk voor planning, leiding en toezicht. Met andere woorden: Adecco Payroll neemt het formele werkgeverschap over van medewerkers die door uzelf geworven en geselecteerd zijn.


2. Wat kost payroll voor mijn organisatie?


De kosten voor uw organisatie zijn afhankelijk van het aantal uren dat iemand werkt, het aantal payroll medewerkers dat via Adecco Payroll wordt aangeboden en het gebruikelijke ziekteverzuim binnen uw branche. In de regel is een payroll-constructie goedkoper dan iemand in eigen dienst nemen. Denkt u alleen maar aan alle administratieve gevolgen, de gevolgen bij ziekte en de gevolgen bij eventueel ontslag. Ook het verlagen van het werkgeversrisico levert indirect geld op voor uw organisatie. Vraag een vrijblijvende offerte aan om zelf een vergelijking te kunnen maken!

3. Is een payroll werknemer goedkoper dan een eigen werknemer? 

De kosten voor uw organisatie zijn afhankelijk van het aantal uren dat iemand werkt, het aantal payroll medewerkers dat via Adecco Payroll BV wordt aangeboden en het gebruikelijke ziekteverzuim binnen uw branche. In de regel is een payroll constructie wel goedkoper dan iemand in eigen dienst te hebben, denkt u alleen maar aan alle administratieve gevolgen, de gevolgen bij ziekte en de gevolgen bij eventueel ontslag. Ook het verlagen van het werkgeversrisico levert indirect geld op voor uw organisatie. Maar vraag gerust hier een offerte aan om het zeker te weten.

4. Is payroll geschikt voor mijn organisatie?

Payroll is een geschikte en veilige formule voor alle branches en alle organisaties – groot en klein.

5. Ik heb een personeelstekort, wat nu?

Adecco Payroll bemiddelt niet in personeel. Wij zijn echter onderdeel van Adecco Groep Nederland, dé veelzijdige HR-dienstverlener met meer dan 150 lokale vestigingen. Natuurlijk kunnen die vestigingen u ondersteunen bij het zoeken naar geschikt personeel. Bel ons (0418 - 784038), of stuur ons een e-mail. Dan leggen wij voor u de beste contacten voor de beste oplossingen.

6. Welke CAO is van toepassing bij payroll?

Voor payroll medewerkers is de ABU CAO van toepassing. Hierin zijn de rechten en plichten van de payroll-medewerker terug te vinden.

7. Hoe start ik met payroll?

Gaat het om een medewerker die nog niet in uw organisatie werkzaam is geweest, dan hoeft u alleen de formulieren uit de aanmeldingsset in te vullen en deze getekend naar ons op te sturen. Wij zullen na ontvangst het contract met uw medewerker opmaken. U kunt de formulieren direct downloaden. We kunnen ze ook rechtstreeks naar u mailen.

8. Hoeveel medewerkers moet ik bij Adecco Payroll onderbrengen?

Eén medewerker onderbrengen bij Adecco Payroll is voldoende. Maar meer mag natuurlijk altijd. Het aantal medewerkers dat u bij Adecco Payroll onderbrengt heeft geen invloed op onze service en kwaliteit. Wij sturen u graag een voorstel.
Vraag een vrijblijvende offerte aan

9. Hoe controleer ik de uren bij Payroll?

Om het voor u eenvoudig te houden en daarmee ook goedkoop, maakt Adecco Payroll gebruik van Adtime® voor de elektronische urenregistratie. Dit is een gebruiksvriendelijk web-interface die de kans op fouten of fraude tot een minimum beperkt en het zeer eenvoudig maakt om uren te accorderen.

10. Wat zijn de consequenties van de wijziging Wet Werk en Zekerheid?

Als uw organisatie gebruik maakt van payrollmedewerkers, dan is het belangrijk om kennis te nemen van de inhoud van de Wet en te anticiperen op de gevolgen ervan. Als u inderdaad payrollmedewerkers inleent, dan hangt de mate van impact af van de contractvorm. Als er binnen uw organisatie uitsluitend payrollmedewerkers werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, hoeft u niets te doen. Dit type arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege op de einddatum. Aangezien Adecco Payroll niet werkt met onbepaalde tijd arbeidsovereenkomsten is het afspiegelingsbeginsel niet van toepassing.