cd1e45cbb5872
Sla navigatie over en ga naar hoofd content
Assistants Opdrachtgevers
Contact Over ons

Zoek vacatures

Zoek vacatures
Selecteer een van de voorgestelde locaties
  • Alle vacatures
  • Blogs
  • Opleiding en ontwikkeling
  • Kalender
  • Werken als interimmer
Vacature bewaard
Om je bewaarde vacatures te bekijken klik dan hier
Je kunt niet nóg meer vacatures bewaren. Verwijder eerst een oude vacature.
Deel deze vacature via




Hybride werken op het secretariaat

Categorie: Beter in je werk | 10 mei 2021

Hoe gaan we samenwerken als we ná corona weer naar kantoor mogen? Hoe zorgen we ervoor dat we niet terugvallen in de oude manier van werken, maar dat we in ons werk behouden wat we fijn vinden aan op afstand werken. Hoe houden we alle digitale innovaties vast? Om secretariaten hiermee te helpen, bieden wij de training ‘Hybride werken op het secretariaat‘. Hiermee maak je als secretariaat een concreet plan voor hybride werken, dat is afgestemd op de wensen van het team. Wij vroegen trainer en ontwikkelaar Marianne Smits (AVK), naar haar filosofie achter deze training.

Wat is hybride werken?

Bij hybride werken is het type werk, het doel van de activiteit, de gewenste mate van interactie, de efficiënte van communicatie en de persoonlijke voorkeuren van medewerkers bepalend voor de locatie waar je werkt. Naast dat hybride werken een logisch gevolg lijkt van het afgelopen jaar, past het ook bij een aantal perspectieven van het World Economic Forum zoals werken vanaf waar je maar wilt, slimmer werken en duurzamer werken.

Waarom is er een training nodig?

Meer dan een jaar geleden moest iedereen noodgedwongen thuiswerken en hebben we de manier van werken op kantoor gekopieerd naar thuis. Niemand dacht na over of het anders/slimmer kan en het resultaat is overvolle agenda’s, back-to-back meetings, geen tijd voor reflectie, laat staan tijd om echt te vernieuwen. Marianne geeft aan dat de kans bestaat dat als we straks weer naar kantoor mogen, we anderhalf jaar terug gaan in de tijd. Maar terug naar kantoor hoeft niet terug naar de oude manier van werken te betekenen. We zijn veel digitaler en we ervaren positieve gevolgen van het thuiswerken. Praat samen over het goede van op afstand werken en hoe je dit kan combineren met het goede van de ‘oude manier’ van werken. Hybride werken dus.

Hoe dan?

Om hybride werken écht succesvol te laten zijn, is het nodig om op maat gemaakte afspraken per team te maken. Dat betekent accepteren dat er verschillen ontstaan. Sommige teams hebben behoefte aan meerdere dagen per week samen op kantoor. Andere teams ontmoeten elkaar liever alleen fysiek tijdens teamuitjes. In het programma helpt Marianne je om samen te bepalen wat je nodig hebt. Flexibiliteit is hierin het toverwoord. Want bestaande regels en organisatiebrede afspraken neem je per team onder de loep en pas je aan als dit gewenst is.

'Hybride werken is als een maatpak. Het geeft je alle bewegingsruimte die je nodig hebt en, ingericht zoals hiervoor beschreven, zit het voor iedereen als gegoten!’

De assistant als gids van hybride werken.

Marianne vertelt dat er in 2009 vanuit verschillende secretariaten al veel animo voor het nieuwe werken was. Toen bleek dat een groot deel van de assistants niet de ruimte vanuit management en directie kreeg om op afstand te werken, terwijl dit wel productiever was. Alles bleef bij het oude. Het vak van assistants is veranderd. Van assistants wordt verwacht dat ze een sparringpartner zijn. Om van toegevoegde waarde te blijven moeten ze dus vaak initiatiefnemers van vernieuwing zijn. Daarom stimuleert Marianne secretariaten nú het voortouw te nemen en te starten met het voorbereiden van de nieuwe manier van werken. Haar tip is niet voor niets: ‘Doe nooit wat je baas vraagt, maar lever altijd wat zij of hij nodig heeft.’

Over Marianne:

Marianne is expert op gebied van toekomstbestendig werken. Ooit is ze zelf begonnen als management assistant maar inmiddels ligt haar passie bij het adviseren, coachen en begeleiden van organisaties naar een toekomstgerichte manier van werken. Ze vindt het belangrijk dat assistants elke dag hun toegevoegde waarde laten zien en daarop probeert zij ze te inspireren.

Wil jij hier meer over weten of wil jij er ook voor zorgen dat iedereen straks werkt waar en hoe hij/ zij wil werken? In onze TS Talk op donderdagochtend 27 mei om 8.30 uur vertelt Marianne hier meer over. Hier kan je jezelf alvast inlezen.

Lees ook:
  • Deirdres ervaring met de Scrum training
  • Hoe blijf je wendbaar in onzekere tijden
  • Drie tips om van toegevoegde waarde te blijven
  • Negen tips om af te schakelen na een drukke werkdag
Terug naar overzicht

Het laatste nieuws in je mailbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg elke zes weken inspirerende artikelen, informatie over de nieuwste trainingen en uitnodigingen voor events in je mailbox. Als dank ontvang je ons e-book met o.a. 18 tips voor meer werkgeluk.
Ebook Top Secretaries

Zoek een vestiging in je buurt
Typ de eerste letters van jouw plaats, selecteer de plaatsnaam uit de lijst en klik op 'Zoek je vestiging'
Top Secretaries

Over ons

Contact

Werken bij ons

Vestigingen

Assistants

Vacatures

Inspiratie

Opleiding en ontwikkeling

Kalender

Opdrachtgevers

Producten en diensten

Inspiratie

Opleiding en ontwikkeling

Vacature aanmelden

Adecco logo
Bent u een werkgever? Terms of use Privacy policy Cookie policy Onderdeel van Adecco
© 2022