Gebruik jij ze, emoji’s in je zakelijke e-mails?

Emoji's, ze zijn niet meer weg te denken uit onze schriftelijke communicatie. Op WhatsApp, op Facebook om te reageren op een bericht of om ‘voelt zich’ aan te geven. En in ons e-mailverkeer. Gebruik jij ze op het werk of vind je het echt niet kunnen?

Alledag




Toen Scott Fahlmann in 1982 de emoticon :-) bedacht, moest hij er nog bij vermelden dat dit zijwaarts gelezen moest worden. Nu zijn ze niet meer weg te denken uit onze schriftelijke communicatie. Op WhatsApp, op Facebook om te reageren op een bericht of om ‘voelt zich’ aan te geven. En in ons e-mailverkeer. Maar hoe zit het nu eigenlijk met emoji’s in het zakelijke e-mailverkeer? Gebruik jij ze op het werk of vind je het echt niet kunnen?

Onderzoek

Je hebt er vast een mening over, maar er is ook onderzoek naar gedaan. Afgelopen jaar nog door de Universiteit van Amsterdam. En wat bleek? Een smiley in een e-mail wordt toch echt niet hetzelfde ervaren als een echte, analoge glimlach. Sterker nog: vaak wordt de schrijver van een e-mail die emoji’s bevat minder serieus genomen. Daarnaast wordt op een e-mail zonder emoji’s over het algemeen uitgebreider en gedetailleerder gereageerd.

Andere onderzoeken geven echter aan dat emoticons inmiddels echt een stukje taal zijn geworden. Als vervanging van de non-verbale communicatie die we missen in onze schrijfsels. Om betrokkenheid van de schrijver te tonen en om verbondenheid te creëren.

Bedrijfscultuur

Daarnaast zien we natuurlijk verschillen in bedrijfscultuur. Waar het op een marketingbureau de normaalste zaak van de wereld is, om je e-mail te nuanceren met emoji’s, zal in de advocatuur toch vaker gezocht worden naar mooie woorden om dit te doen. Ook zal het ervan afhangen of je met bedrijven communiceert, met consumenten of met collega’s. En schrijf je aan Nederlanders of internationaal? Een duimpje omhoog wordt in Bangladesh toch echt anders opgevat dan in Nederland! Als grove belediging zelfs.

Wat is wijsheid?

Een paar tips:

- Emoji’s zijn vooral handig in informele communicatie.



- Hoe dan ook, less is more. Gebruik emoji’s spaarzaam.



- En als je ze gebruikt, gebruik dan de positieve emoticons.



- Bedenk hoe jij bij je lezer over wilt komen. Verplaats je in de lezer.



- Houd er ook rekening mee dat emoji’s (de symbooltjes, niet de leestekens) niet op alle apparaten goed gelezen kunnen worden.



- En tot slot: geanimeerde emoji’s gaan écht een stap te ver!



Gerelateerde artikelen

Meet Jonathan, Consultant Werving & Selectie

Ik ben 32 jaar, ik heb een zoon van 10, een dochter van 5 maanden en een leuke vriendin. Ik woon in Amsterdam. Vroeger was ik een fanatieke voetballer, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor vanwege mijn gezin en mijn werk als Consultant Werving & Selectie bij Adecco.

Lees meer
Met deze vijf tips kom jij Blue Monday door

De meest deprimerende dag van het jaar komt eraan. Tenminste, dat is ooit berekend door een psycholoog. De goede voornemens lukken niet, het weer werkt niet mee en een groot gebrek aan de gezelligheid van de feestdagen is ook niet behulpzaam. Maar met deze vijf tips kom jij Blue Monday wel door!

Lees meer