Doelen: hoe maak je ze én hoe houd je jezelf eraan?

Je werkt hard maar hebt geen concreet doel voor ogen en bent keer op keer teleurgesteld als iets niet lukt. Weet je dat dit nergens voor nodig is? Door doelen te stellen krijg je structuur in je leven en heb je duidelijk voor ogen wat je al hebt bereikt!

Loopbaan




Waarom doelen stellen?

Het opstellen van doelen is belangrijk om verder te komen (zowel privé als zakelijk) en te zorgen dat je niet stil blijft staan. Om doelen op te stellen, kijk je terug op het afgelopen jaar. Wat heb je gedaan en wat heb je bereikt? Het is belangrijk om niet té kritisch te zijn, doelen moeten namelijk wel haalbaar zijn.

Wat voor doelen?

Om doelen te stellen, moet je weten wat je graag wil bereiken. Maar wat als je dat niet weet? Geen probleem! Begin eens met kleine doelen, zoals ‘’ik wil elke dag minstens 2 liter water drinken’’ of ‘’ik plan elke dag één uur de tijd in om mijn mail weg te werken’’. Verdeel het onder in privé en zakelijk, want in beide kun je blijven groeien.

Stappenplan

1. Koop een notitieboekje of download een app Aanraders: Way of Life en Strides!
2. Denk aan alle dingen die jou gelukkig maken (dat mogen kleine dingen zijn) en schrijf ze op. Koppel hier 3 praktische doelen aan vast.
3. Schrijf 1 groot doel op (bijvoorbeeld: ik wil voor mei promotie behalen of ik wil voor juli 4 kilo afvallen).

Zichtbaar

Wanneer je een doel opstelt, moet je hier naartoe werken. Duidelijke doelen helpen je keuzes maken in het dagelijks leven. Om je doel niet uit het oog te verliezen, kun je ze op een zichtbare plek hangen. Dit kan op een briefje die je op de koelkast hangt, je kunt dit wekelijks in je agenda schrijven of een melding aanzetten in eerder genoemde apps. Zo voorkom je dat het ineens december is en je doelen naar de achtergrond zijn vervaagd.

Dus, wil jij jezelf uitdagen om verder te komen in je werk of op persoonlijk gebied? Schrijf. Het. Op!

Gerelateerde artikelen

Gebruik jij ze, emoji’s in je zakelijke e-mails?

Emoji's, ze zijn niet meer weg te denken uit onze schriftelijke communicatie. Op WhatsApp, op Facebook om te reageren op een bericht of om ‘voelt zich’ aan te geven. En in ons e-mailverkeer. Gebruik jij ze op het werk of vind je het echt niet kunnen?

Lees meer
7 tips voor het WOW-effect!

Heb jij veel klantcontact? Lees deze tips door en zorg voor een extra grote glimlach op de gezichten van jouw klanten.

Lees meer