Blog 1e week: Aan de slag als Country Finance Manager

 
De eerste week als Country Finance Manager zit erop. Waar ik een week geleden geen idee had waar ik aan was begonnen, blijkt het een waanzinnig avontuur te zijn. Het werkveld van een CFO is complexer dan ik dacht, vooral in de uitzendwereld. Omdat ik al ervaring heb in de flexbranche, met name op het gebied van zzp’ers, was de overstap naar de reguliere uitzendwereld enigszins te overzien. Mijn doelstelling aan het begin van de week was om de organisatie te leren kennen. Omdat Adecco Group een grote organisatie is, was het voor mij even zoeken hoe ik alle afdelingen en functionarissen moest plaatsen. Nu een week verder ziet het er een stuk duidelijker uit.

De eerste dag begon met een geweldig ontvangst. Na kennis gemaakt te hebben met een aantal collega’s mocht ik gelijk in het diepe duiken door een CFO-call met het hoofdkantoor in Zürich voor te bereiden. Dit is een call die wereldwijd gedaan wordt door alle landen en daarin wordt er voornamelijk gesproken over risicomanagement en compliance. Er wordt een evaluatie gedaan van de risico’s van de afgelopen periode, hoe wij er nu voor staan en wat wij gaan doen om onze risico’s te managen. Een hele unieke ervaring, waarin ik heb meegekregen hoe je het beleid van het internationale hoofdkantoor moet interpreteren en daarop moet anticiperen.

Vervolgens heeft CFO Mark van Bussel mij bij de hand genomen en wegwijs gemaakt binnen Adecco Group (internationaal). Ik heb een goed beeld kunnen krijgen van Adecco Group Nederland en hoe Mark omgaat met zijn verantwoordelijkheden. Ik schrok in het begin van alle taken en verantwoordelijkheden van een CFO, maar naarmate de tijd vorderde vielen alle puzzelstukken in elkaar. Binnen de verantwoordelijkheden van Mark valt een verdeling te maken in drie (sub)afdelingen: Financial Operations, Financial Control en Business Control. Al snel bleek dat mijn interesse het meest bij Business Control ligt. Waarom? Business Control is een toekomst gedreven afdeling die verwachtingen schetst. Dat is ook wat ik persoonlijk heel leuk vind. Financial Operations is een afdeling die vooral in het teken van het heden staat en Financial Control is een afdeling die voornamelijk naar het verleden kijkt en daarover rapporteert. Drie hele andere benaderingen, waar mijn passie vooral bij Business Control ligt.

Toen werd het tijd om met de afdelingen zelf te gaan praten. Hiervoor heb ik afspraken gemaakt met Mark Poulissen (Financial Operations), Rob Landman (Financial Control) en Robert Valk (Business Control) die mij alles hebben verteld over hun dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast heb ik nuttig gebruik kunnen maken van hun ervaringen over mogelijkheden die ik tegen ga komen in mijn carrièrepad.

Naast de individuele gesprekken die ik heb gevoerd heb ik natuurlijk veel onderwerpen met Mark van Bussel zelf besproken. Onderwerpen als de wetgeving over pensioenen en CAO’s, evaluatie van weekcijfers,  KPI’s, individuele business cases en nog veel meer. Dit is een topje van de ijsberg waar een CFO dagelijks mee te maken krijgt. Zelf ben ik niet in alle onderwerpen thuis, maar door een goede uitleg werden het behapbare stukken die ik snel onder de knie heb gekregen.

Verder heb ik in mijn eerste week als Country Finance Manager drie bijzondere ervaringen meegemaakt. Ik mocht aansluiten bij een commercieel overleg tussen de sales directie en de algemene directie, deelnemen aan een masterclass  en ik heb mijn eerste echte opdracht gekregen. Bij de laatste twee wil ik even stilstaan.

De masterclass werd georganiseerd om de consultants van Adecco te trainen een goede schets te maken van de kandidaten die zij bij de klanten aanbieden. Daarvoor is Mark van Bussel gevraagd om geïnterviewd te worden, maar door zijn drukke agenda werd ik gevraagd om het over te nemen. Ik speelde een sollicitant die voor een functie als Unitmanager van een Call center heeft gesolliciteerd. Er werden mij veel vragen gesteld en ik moest een bepaalde type personage spelen waar de consultants achter moesten komen. Hierin heb ik geleerd hoe je op een slimme manier een kandidaat kunt interviewen en hoe je een goede profielschets kunt maken.

Het tweede punt waar ik bij stil wil staan is de eerste zelfstandige opdracht die ik heb gekregen. Vanuit Finance heb ik gemerkt dat eigenlijk alle afdelingen in dienst van sales moeten fungeren, zo ook de Finance afdeling. Vanuit sales is de vraag gekomen om een pricingmodel te maken voor een bepaalde business unit. Omdat dit pricingmodel nog niet bestond en er op de afdelingen een aantal prioriteiten liggen heb ik aangeboden om het pricingmodel te gaan bouwen in Excel. Een hele leuke opdracht waar ik vanaf volgende week mee aan de slag mag gaan.

Tot zover mijn ervaringen in de eerste week en ik zal volgende week de ervaringen van komende week beschrijven. Wederom een week waar ik voor een nieuw avontuur sta. Ik heb er heel veel zin in

Mohammed Assad