Nieuwe studie naar ‘werken in 2020’


- Moderne werknemers vinden hun eigen creatieve mogelijkheden, vrijheid en
netwerken belangrijk.
- Bedrijfsorganisaties moeten zich overtuigend presenteren als aantrekkelijke
werkgevers.
- Studie door het Zukunftsinstitut (Toekomstinstituut) in opdracht van Adecco Group International.
 
Zaltbommel, 8 september 2011 – Hoe zit de Europese arbeidsmarkt er in de toekomst uit? Hoe werken mensen in de toekomst? Wat verwachten ze van hun werkgever? De studie naar trends op de arbeidsmarkt “Banen in de toekomst” die het Duitse Toekomstinstituut heeft uitgevoerd in opdracht van Adecco Group, onderzoekt deze vragen. Hieruit blijkt dat werken in de toekomst ingrijpend gaat veranderen - kernwoorden hierbij zijn: demografie en globalisering. Er is een trend naar flexibelere arbeidspatronen - zowel wat betreft het aanbod door zakelijke organisaties als met betrekking tot de wensen en behoeften van werknemers. Hierbij ligt minder
nadruk op materiële statussymbolen en zijn zaken als vrijheid, autonomie, creatieve mogelijkheden en een breed netwerk belangrijke aspecten.
 
Zelfbewust werkgevers kiezen
Nog een andere eigenschap van deze werknemers van morgen: ze zijn goed toegerust voor de arbeidsmarkt en hebben tijdens hun schooltijd en verdere opleiding meer ervaring opgedaan dan oudere generaties werknemers. Ze zijn dan ook zelfbewust en dat geldt ook voor het kiezen voor
en veranderen van werkgever. Ze willen precies weten welke pluspunten en eventuele nadelen werkgevers hebben. Voor zakelijke organisaties betekent dit dat ze kandidaten moeten
overtuigen met voordelen als flexibele werktijden, individuele opties voor verdere training en opleiding, maatschappelijke verantwoord ondernemen of bonussen op basis van prestaties. Kortom: ze moeten een aantrekkelijke werkgever zijn. Scores en beoordelingen op platforms als ‘Great Place to Work’ of de ‘Top 30’ lijsten van de beste bedrijfswebsites van Europa bieden hier informatie over.
 
Relatie-economie: netwerken
Uit de studie blijkt dat in de toekomst veel werknemers niet naar voren komen uit de ‘officiële arbeidsmarkt ’. De sleutel tot succes zit hem in het opbouwen en handhaven van goede
contacten door stageprogramma’s, netwerken van afgestudeerden en sociale netwerken. Ook binnen de organisatie zelf wordt het steeds belangrijker om aandacht te schenken aan de individuele wensen van werknemers. Ze voelen zich immers niet meer verbonden met de organisatie door standaard loopbaanplanning of stimulansen die zijn gericht op het merendeel van het personeel. Daar komt nog bij dat deze nieuwe generaties minder geduld hebben en
minder trouw zijn – ze stappen al snel over naar een andere werkgever.
 
Levensstijlen 2020: nieuwe waarden – nieuwe categorieën
De studie door het Duitse Toekomstinstituut maakt ook duidelijk dat niet alleen de arbeidsmarkt verandert, maar ook zaken als waarden, gedrag en gewoonten. In de toekomst manifesteren de volgende zes “Levensstijlen 2020” zich steeds sterker: de “CommuniTeens”, de generatie tieners
die als het ware digitaal zijn opgevoed; de “InBetweens”, voor wie het gewoonste zaak van de wereld is om van levensstijl en werk te veranderen; de “Jonge Globalisten”, die hun identiteit ontlenen aan hun werk en carrière; de “Latte-Macchiato-gezinnen”, die de voorkeur geven aan een duurzame en hedonistische lifestyle; de “Greyhoppers”, die ook na hun pensioen actief blijven; en de “Silverpreneurs”, die gewoon een nieuwe loopbaan starten als ze op leeftijd zijn. “Bovenal blijkt uit deze studie dat de arbeidsmarkt flexibeler wordt en dat zowel zakelijke organisaties als werknemers in de toekomst flexibeler moeten zijn”, aldus Patrick Bakker, Algemeen Directeur Adecco Group Nederland. “Wij zijn hier vandaag al op voorbereid omdat we
onszelf zien als de ‘individuele loopbaanpartner’ van onze werknemers.
 
Over Adecco Group Nederland
Adecco Group Nederland bestaat uit Adecco (General Staffing), Ajilon Professionals, Badenoch & Clark en Modis (Professional Staffing) en Lee Hecht Harrison (outplacement,
loopbaanverandering, talentontwikkeling). General Staffing strekt zich uit tot vrijwel alle voorkomende sectoren. Professional Staffing spitst zich, voor (Young) professionals, toe op de vakgebieden Engineering, Finance, ICT, Informatiemanagement, Legal en Life Sciences. In
Nederland is Adecco actief met circa 1.000 medewerkers vanuit ruim 150 vestigingen. Wereldwijd is de Adecco Group de grootste aanbieder van HR-oplossingen met meer dan 33.000 medewerkers, actief vanuit ruim 5.500 kantoren in meer dan 60 landen.
 
Noot voor de redactie
Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met de heer Rinus Wittenberg, Marketing manager Adecco Group Nederland, telefoon 06 539 19 79 6, e-mail:
Rinus.Wittenberg@adecco.nl. Voor algemene bedrijfsinformatie verwijzen wij u graag naar www.ajilon.nl.