Tips voor meer betrokkenheid

 

Hoe kom je samen de economisch strenge winter door? Hoe zorg je er als werkgever voor dat medewerkers niet zo crisis-, verander- en informatiemoe raken, dat ze een vergrote kans hebben op een burn-out? Het toverwoord is: betrokkenheid.

Het lijstje van Jay Forte

Niet meer verantwoordelijkheid, vrijheid en ruimte om mee te beslissen, vergroten de betrokkenheid, maar eerlijkheid en helderheid over verwachtingen, richtingen en mogelijkheden. Aldus performance coach Jay Forte (www.fireupyouremployees.com). Naar zijn idee worden medewerkers kopschuw van een ‘overkill’ aan vertrouwen, keuzemogelijkheden en eigen verantwoordelijkheden. Duidelijke kaders werken beter. Het lijstje van Forte ziet er als volgt uit:

1. Bepaal met laserprecisie de richting, missie en visie van je organisatie, zodat medewerkers hun gedragingen hierop af kunnen stemmen
2. Formuleer duidelijke, maar redelijke doelstellingen met ruimte voor kleine succesjes
3. Moedig en biedt opleiding en training aan, bij voorkeur in ‘hapklare brokken’
4. Vier alle momenten van vooruitgang, zodat succes een onderdeel wordt van je cultuur

Het lijstje van Tony Schwartz

Schrijver/spreker Tony Schwartz (www.theenergyproject.com), die samen met Donald Trump The Art of the Deal publiceerde, hanteert een langere lijst om medewerkers ‘fully engaged’ te maken, wat uiteindelijk resulteert in een hogere klanttevredenheid. Een verkorte weergave van zijn 12 punten:

1. Betaal voldoende
2. Laat medewerkers financieel delen in het succes
3. Bied een veilige, comfortabele werkplek met genoeg privacy
4. Zorg voor goed en gezond eten, ook in eventuele automaten
5. Creëer plekken om te rusten en te ontspannen
6. Bied sportfaciliteiten en stimuleer het gebruik ervan
7. Definieer de successen die horen bij een functie, maar laat medewerkers zelf beslissen hoe, waar en wanneer ze hun werk verrichten
8. Ga voor tweezijdige beoordelings- en functioneringsgesprekken
9. Zie er op toe dat leidinggevenden medewerkers met respect en zorg behandelen
10. Geef medewerkers de tijd en omstandigheden om zich te concentreren
11. Bied medewerkers mogelijkheden voor continu leren
12. Ga niet alleen voor winst, maar stimuleer initiatieven die er maatschappelijk toe doen