Recruitment Process Outsourcing

 

Efficiënt, flexibel en kostenvriendelijk

Hoe organiseer je de werving & selectie van kandidaten op cruciale posities? Wärtsilä, actief in de maritieme sector en energiemarkten, koos in 2008 voor een efficiënte service van Adecco: RPO – Recruitment Process Outsourcing. Het principe is simpel. Ervaren recruiters zorgen op locatie dat de juiste mensen met de juiste kwalificaties op de juiste plek terecht komen. En je betaalt alleen als de missie is geslaagd. De belangrijkste voordelen van RPO, benoemd door Diane Tuinebreijer-ten Hove, Director HR bij Wärtsilä Netherlands BV:

- Geen extra investering in je eigen HR-bezetting
- Vaste, ervaren recruiters die meegroeien met je organisatie
- Vergoeding op basis van geleverde prestaties
- Ongekende bronnen voor searching

Diane: “Wat de huidige crisis gaat brengen, weten we nog niet, maar zeker is dat we op langere termijn aanzienlijke werving- en selectie-inspanningen tegemoet gaan. RPO is daarvoor een effectief concept.”

Voor de crisis van 2009

Wärtsilä, wereldmarktleider in de maritieme sector, had begin 2008 te maken met flinke groei. Nederland (zes vestigingen) kwam voor de uitdaging van minimaal 200 nieuwe medewerkers in één jaar te staan. Deze uitbreiding van 200 medewerkers speelde met name voor de locatie in Drunen. Diane Tuinebreijer: “Daar had onze eigen HR-organisatie de capaciteit niet voor. Adecco bood een inhouse-oplossing die ons direct aansprak. Professionele recruiters van Adecco zijn ingezet, die werken onder onze vlag en mede met onze tools. Zo hebben we de ambities van 2008 samen kunnen waarmaken.”

In 2009 sloeg de kredietcrisis toe. De daaropvolgende recessie had een enorme impact op de scheepvaartindustrie en daarmee op  Wärtsilä. Diane: “Reorganiseren was noodzakelijk. We moesten onder meer productie afstoten en van een flink aantal mensen afscheid nemen. Ook voor Adecco kwam dit hard aan. Toch zijn we samen vast blijven houden aan de formule. Daar plukken we nu de vruchten van.”

Na de crisis

Na de reorganisatie kwam in recruitment de nadruk bij Wärtsilä Netherlands BV te liggen op functies op het gebied van R & D, engineering en service & onderhoud. Functieprofielen zijn sindsdien gecompliceerder. Niet alleen de technische expertise telt, maar ook het communicatieve en commercieel vermogen. Diane: “We hebben in Nederland circa 1.100 medewerkers actief, waarvan de meesten technisch geschoold zijn. Gemiddeld hebben we in 2011 40 vacatures openstaan. Daar werken nu drie ervaren recruiters van Adecco RPO aan. We hebben samen veel geïnvesteerd in de omschakeling naar hogere profielen. Het slagingspercentage is intussen weer goed en wordt nog steeds beter.”

Diane Tuinebreijer ziet nog meer voordelen in RPO:

- Je werkt met vaste mensen, met wie je in eigen huis een vertrouwensband opbouwt
- Deze verwevenheid draagt bij aan de effectiviteit en kwaliteit
- Doordat je afrekent per geslaagde match, kan RPO kostenbesparend werken
- Adecco RPO heeft meer searchingangen dan dat je doorgaans als organisatie kunt realiseren

Bij het belangrijke voordeel van wederzijdse verwevenheid plaatst Diane nog wel een kanttekening. “Je moet samen oppassen voor te veel gewenning en elkaar onder alle omstandigheden scherp houden.”

Positieve ervaringen

Wat de huidige crisis met zich gaat meebrengen, is ongewis, maar dat de toekomst werving- en selectie-inspanningen gaat vergen, wereldwijd, staat voor Diane vast. “Dat kun je op basis van demografische gegevens op je vingers natellen. Bij Wärtislä staat de vraag hoe we op lange termijn invulling gaan geven aan de personele behoefte hoog op de agenda. Wij zullen onze positieve ervaringen met RPO zeker in de discussies inbrengen.”

Over Wärtsilä

Wärtsilä is wereldleider in complete lifecycle power solutions voor de maritieme sector en energiemarkten. Door het accent te leggen op technologische informatie en totaal rendement, maximaliseert Wärtsilä de milieueconomische prestaties van schepen en energiecentrales. Wärtsilä heeft 160 vestigingen in 70 landen. De bedrijfsactiviteiten zijn verdeeld over drie business units: Ship Power, Services en Power Plants. In Nederland heeft Wärtsilä zes vestigingen. In het Technology and Services Centre (T&SC) in Drunen zijn meerdere business units vertegenwoordigd.