Nieuwe tijd, nieuwe benadering

 

Het gebruik van social media wint snel terrein. Steeds vaker wenden organisaties zich tot LinkedIn, Hyves, Facebook en Twitter om bijvoorbeeld potentiële nieuwe medewerkers te bereiken of aanstormend talent te spotten. Maar let op: het is geen eenrichtingsverkeer, maar geven en nemen. Door social media staat uw organisatie van binnenuit in de schijnwerpers. Voor de HR-professional is het zaak om te leren omgaan met de beperkte beheersing van de openbare platformen. Hoe? Allereerst door er gestructureerd mee om te gaan. Zo kunt u social media eenvoudig in de eHRM-tools integreren en onderdeel laten uitmaken van uw mediastrategie. Niet minder belangrijk is het opbouwen van persoonlijke relaties en het uitstralen van zorg voor personeel.

Goed beleid en heldere richtlijnen

Op social media vindt u een keur aan online profielen. Er is een soort openbare catalogus ontstaan van kennis en ervaring, inclusief de daaraan gekoppelde namen en referenties. Neemt niet weg dat ook uw eigen medewerkers informatie openbaar maken, over zichzelf en uw organisatie. Hoe en wat, dat is maar moeilijk te controleren. Wel kan een goed beleid en heldere richtlijnen u helpen om alles in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld door het creëren van webteams. Deze teams kijken niet alleen wat er leeft en speelt, maar worden ook ingezet om medewerkers te trainen in het omgaan met social media. 

Meer weten? Neem contact op met een Adecco-vestiging.