'Het wordt dringen op de markt voor professionals'

 

Nederland groei in haar rol van kennisland. Dit betekent dat hoger opgeleide professionals de ‘trek- en raspaardjes’ van de economie worden. Zodra deze weer aantrekt – en dat moment komt weer! – wordt het dringen op de markt voor professionals, voorspelt Michel de Lassacquère, die sinds begin november actief is als Director Professional Staffing bij Adecco Group Nederland.

De Lassacquère, die een indrukwekkende footprint achterliet bij Unique en USG Capacity, ziet de behoefte aan zeer specifieke expertise toenemen, terwijl de beschikbaarheid als gevolg van de pensioengolf achteruit holt. De toenemende behoefte zal zich bovendien op een nieuwe manier manifesteren. “Doordat we in een permanent veranderende omgeving opereren, komt de nadruk te liggen op projectmatige behoefte, incidentele uitdagingen en periodieke ondersteuning. In deze behoeften zal voor een deel worden voorzien door zzp’ers. Daarnaast zullen professionals zich meer en meer aansluiten bij loopbaanorganisaties als de onze, die een solide basis bieden om bij verschillende organisaties te excelleren en jezelf constant te verbeteren.”

‘Wij gaan voor de beste professionals’

De kersverse Director Professional Staffing doelt in eerste instantie op Ajilon Professionals, het Professional Staffing label van Adecco Group Nederland, maar ook op gespecialiseerde recruitmentbureaus als Modis en Badenoch & Clark, eveneens onderdeel van Adecco Group Nederland. De Lassacquère: “Geen enkele organisatie kan het zich veroorloven om voor elke uitdaging de vereiste expertise in huis te hebben en te houden. Onze kracht is: snelle en flexibele beschikbaarstelling van expertise op maat in werkgebieden die het sterkst aan verandering onderhevig zijn. Dat kan door middel van detachering, maar ook door bemanning van projecten, interim-oplossingen, uitvoering van deelprocessen of werving & selectie voor permanente functies. Het is mijn persoonlijke ambitie om de beste professionals aan ons te binden. Er is nu al schaarste in een aantal sectoren. En als de economie straks weer aantrekt, barst de ‘war for talent’ onder hoger opgeleiden weer in alle hevigheid uit, van young professionals tot zeer ervaren specialisten. Op dat moment kunnen wij onze klantenkring direct de gewenste meerwaarde bieden.”