Social Media? We staan nog maar aan het begin.

 

‘Negeren is geen optie’

Ergens hebt u het gevoel dat u ‘erbij moet zijn’. Tegelijkertijd hebt u geen idee waar u moet beginnen. Daarin staat u niet alleen. Het aanbod in online netwerken is zo enorm, de mogelijkheden zijn zo veelzijdig en de ontwikkelingen gaan zo snel, dat panklare antwoorden niet bestaan. Verstand gebruiken en keuzes maken, dat is het devies. Doen of social media niet bestaan, is in elk geval geen optie, vindt internetspecialist Frans Reitsma, verbonden aan ClickQ, en partner van Adecco Group Nederland als het gaat om de ontwikkeling en uitvoering van workshops met social media als thema.

Frans Reitsma: “De dagelijkse conversatie van medewerkers onder elkaar verschuift van de koffieautomaat naar Facebook.”

‘Niets voor ons’. Een verzuchting die internetspecialist Frans Reitsma bekend in de oren klinkt. Frans verzorgt met regelmaat lezingen en workshops over social media. “Mensen komen vaak binnen met een flinke dosis scepsis. Ik kan ze onmogelijk vertellen wat ze wel of niet ‘moeten’ doen, maar als ik een paar vooroordelen kan wegnemen, is mijn missie geslaagd.

Waarom is ‘wegkijken’ geen optie?

Frans: “Alleen al op Facebook zijn meer dan een miljard mensen actief. Daar zitten dus altijd relaties en medewerkers tussen. Je kunt er gewoon niet omheen om op de hoogte te blijven van wat er tussen al die mensen speelt. Wat vroeger bij de koffieautomaat werd besproken, hoor je nu op Facebook.”

Maar dat is nog iets anders dan je erin mengen…

“Klopt. Op de eerste plaats is Facebook een onuitputtelijke informatiebron. Waar zitten mijn relaties? Wat zeggen mijn medewerkers over hun werkbeleving en mijn werkgeverschap? Hoe denken kandidaat-medewerkers over onze organisatie? Een tweede stap is actief deelnemen. Als je daartoe besluit, is het erg belangrijk om het goed en consequent te doen. Fouten worden snel afgestraft.”

Wanneer doe je het ‘goed’?

Je moet nooit vergeten dat je deelneemt aan een sociaal platform, zodra je een account opent. Dat geldt voor Facebook, maar ook voor Twitter, YouTube, Hyves en LinkedIn. Gedraag je daar dan ook naar. Doe niet mee als bedrijf, maar als mens van vlees en bloed. Gebruik het platform om meer aan de weet te komen over anderen, over smaken, voorkeuren en gedragingen. Probeer jezelf niet te verkopen. Dat kun je doen door te adverteren.”

Loont dat?

“Social media staan feitelijk nog in de kinderschoenen. Hoe eerder je gebruikmaakt van de mogelijkheden, hoe beter. Maar altijd op een passende manier en in combinatie met andere kanalen. Een groot voordeel is dat je dicht op je doelgroep zit. Doordat mensen vrijwel alles met elkaar delen, is er een zee aan informatie beschikbaar. Daar kunnen organisaties zeer gericht op inspelen.”

En de discussies over privacy?

“Bij alle nieuwe ontwikkelingen rijzen specifieke vragen. Het privacyvraagstuk is vooral een issue voor de generatie die niet met social media is opgegroeid. Voor jongeren is het totaal geen kwestie. Zij weten niet anders dan dat je vrijwel alles met elkaar deelt en zien daar geen kwaad in. Natuurlijk leidt dat soms tot uitglijders. Dat ligt niet aan de social media, maar aan de gebruiker.”

Om welke platforms kun je hoe dan ook niet heen?

Wil je geïnformeerd blijven over wat er in de samenleving leeft, dan kun je niet om de grote vier heen: Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn. Of je ook actief meedoet, hangt af van je doelstellingen. Mijn advies is altijd: pin je niet op één platform vast. Een paar jaar gelden was Hyves hot. Daar is weinig van over. Hetzelfde kan Facebook of Google+ overkomen. Daarnaast is het interessant om uit te vinden welke specialistische platforms passen bij jouw organisatie. Hoe? Door goed te volgen waar je relaties en medewerkers actief zijn.”

Wat betekenen social media voor HR?

“Steeds meer. Als werkgever zou ik bijvoorbeeld altijd mijn medewerkers stimuleren om actief te zijn binnen sociale netwerken. Je medewerkers zijn je ambassadeurs. Positieve berichten verspreiden zich als een lopend vuurtje. Maar pas op! Hetzelfde geldt voor negatieve uitingen. Eén van de prioriteiten van dit moment is dat je als organisatie met elkaar bepaalde omgangsnormen afspreekt als je werkervaringen deelt.”

“Als je het over concrete HR-processen hebt, is LinkedIn natuurlijk niet meer weg te denken in de sfeer van talent scouting. LinkedIn is in feite een geweldige cv-databank, onmisbaar voor recruiters. Maar onderschat ook de andere platforms niet. Daar ontdek je waar je toekomstige medewerkers zitten, wat ze drijft en boeit en wat ze van jou vinden.”

Kan informatie op bijvoorbeeld Facebook ook tegen mensen werken?

“Op dit moment nog wel. Officieel mogen werkgevers informatie van social media niet gebruiken om kandidaten af te wijzen. Maar in de praktijk gebeurt dat natuurlijk wel. Ik verwacht dat we daar in de toekomst anders mee omgaan. Als social media voor iedereen onderdeel zijn van de dagelijkse werkelijkheid, wordt de kans steeds kleiner dat we werk- of competentiegerelateerde waardeoordelen vormen op basis van foto’s die in iemands vrije tijd gemaakt zijn. Daar moeten we nu nog mee leren omgaan.”

Wat brengt de toekomst?

“De grootste ontwikkeling van dit moment, is de toenemende mobilisering. Dankzij de smartphone lopen we in feite allemaal met een volwaardige computer op zak. Dat betekent: altijd en overal toegang tot social media. De platforms zullen in aantal toenemen en steeds verfijnder worden. Dat zie je nu al in de wereld van professionals. Elke beroepsgroep en elk specialisme heeft zijn eigen podium. Geloof me, we staan nog maar aan het begin. Nu is het nog redelijk overzichtelijk. Daarom zeg ik: dit is het moment om alle scepsis overboord te gooien en je op zijn minst te verdiepen in de mogelijkheden en kansen. Een miljard mensen op Facebook… Stel je eens voor hoeveel toekomstig talent, hoeveel toekomstige klanten en hoeveel consumenten daar tussenzitten!”