Medewerkerstevredenheid vergroot aantrekkingskracht op arbeidsmarkt

 

Bij welke organisatie zou je willen werken? Je zou denken dat de reputatie van organisaties allesbepalend is voor het antwoord. Dat is maar zeer de vraag. Volgens René Gerhardus van het zakenblad Incompany zou de werknemerstevredenheid wel eens van veel grotere invloed kunnen zijn. Hij komt tot dit vermoeden door uitslagen van de verschillende Incompany-onderzoeken naast elkaar te leggen.

Als we René Gerhardus spreken, is nét de Incompany 500 verschenen. Zie www.incompany.eu. De lijst rangschikt organisaties naar aantrekkingskracht op investeerders, zakelijke relaties en de arbeidsmarkt. Shell staat voor de zevende keer op de eerste plaats, gevolgd door Philips en Rabobank.

Opmerkelijk

Op plaats 77 staat de internationale ingenieursorganisatie Arcadis. En daar is iets opmerkelijks mee aan de hand. Arcadis is honderd plaatsen omhoog geschoten, omdat de onderneming haar score op één dimensie wist te verzesvoudigen. Namelijk op de vraag: bij wie wil je werken? René Gerhardus herleidt dit succes tot de uitstekende score van Arcadis in één van de andere onderzoeken, Incompany 200 van 2013. Daarin wordt de werknemerstevredenheid gemeten. Arcadis verwierf in 2013 de eerste plaats.

Niet de reputatie, maar de werknemers

“Uit de recente lijst blijkt dat zo’n notering een grote impact heeft op de respondenten van het Incompany 500 onderzoek, ruim 3.000 hoogopgeleide beslissers. Niet de reputatie van Arcadis lijkt bepalend voor haar aantrekkelijkheid als werkgever, maar de objectieve mening van haar eigen werknemers! Als die het er goed naar hun zin hebben, wil ik er mijn talenten ook wel aan verbinden, lijkt men te denken.”

René Gerardus houdt van objectief onderzoek, van cijfers en van analyseren. Hij stond aan de wieg van Incompany. Precies 10 jaar geleden. Als Managing Partner kijkt hij iedere keer uit naar de nieuwe uitslagen. Alle onderzoeken zijn 100% onafhankelijk en worden door professionele bureaus uitgevoerd. “De neutraliteit is ons bestaansrecht”, aldus René. “Daarom gebruiken organisaties de Incompany-uitslagen als een eigen benchmark en zien we de uitkomsten terug in hun
arbeidsmarktcommunicatie.”

Real time reputatiekoers

Voor de aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt is de werknemerstevredenheid belangrijk, maar dat neemt niet weg dat reputaties zorgvuldig bewaakt dienen te worden. Stel, uw organisatie komt onder vuur te liggen. Die kans wordt steeds groter. Eén negatieve Tweet en de sneeuwbal gaat rollen. Hoe volg je het verloop? Hoe bepaal je of, hoe en naar welke stakeholders actie wenselijk is? Incompany heeft daarvoor een nieuwe dienst ontwikkeld. Er is twee jaar met diverse partners gewerkt aan de realisatie. Sinds een half jaar is het eerste real-time stakeholdermonitoringsysteem ter wereld live: Stakeholder Watch. Alsof je de beurs volgt! Je kijkt echter niet naar aandelenkoersen, maar naar de real-time reputatiekoers en klant- en medewerkerstevredenheid van je eigen organisatie. In een afgeschermde omgeving. Voorproefje? Kijk op www.stakeholderwatch.com.



René Gerhardus - Managing Partner Incompany/Stakeholder Watch